لینک های دسترسی

Breaking News

رییس جمهور پاکستان به خواست عمران خان پارلمان آن کشور را منحل کرد


خبرگزاری اسوشتیدپرس گزارش داده است که عارف علوی، رییس جمهور پاکستان، پارلمان آن کشور را منحل کرده است.

عمران خان، صدراعظم پاکستان امروز یکشنبه سوم اپریل (۱۴ حمل) از رییس جمهور آن کشور خواستار لغو پارلمان شد. آقای خان در حالی این خواست را مطرح کرد که قرار بود پارلمان پاکستان امروز در مورد رای اعتماد به صدر اعظم رای‌گیری کند.

بر اساس گزارش‌ها، قاسم سوری، معاون رییس پارلمان پاکستان که ریاست جلسه امروز را بر عهده داشت، طرح رای عدم اعتماد به عمران خان را رد کرد و آن را مغایر با ماده پنجم قانون اساسی کشورش خواند.

بر بنیاد گزارش‌ها در نشست امروز، ۱۷۶ عضو در پارلمان پاکستان موجود بود و عمران خان برای بقا در کرسی‌اش ۱۷۲ رای اعتماد نیاز داشت، اما گفته می‌شود که اگر رای‌گیری صورت می‌گرفت، صدر اعظم پاکستان از سوی احزاب مخالف رای عدم اعتماد می‌گرفت.

صدر اعظم پاکستان در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به ملت، طرح رد رای عدم اعتماد به خودش را تبریک گفت و افزود که معاون رییس مجلس "هر گونه توطیه خارجی برای سرنگونی رژیم را رد کرده است".

آقای خان افزود که نامه‌ای به رییس جمهور پاکستان فرستاده و از وی خواسته است که پارلمان را منحل کند و دموکرات‌ها بروند و به گونۀ علنی رای دهند.

مخالفان سیاسی عمران خان، تصمیم معاون رییس مجلس پاکستان برای رد رای عدم اعتماد به وی را محکوم کرده اند.

این در حالی است که عمران خان به تاریخ اول اپریل ( ۱۲ حمل) گفت که حکومت پاکستان به دلیل آنچه آقای خان آن را حمایت از مخالفانش در پارلمان برای برکناری او از قدرت عنوان کرده، رسماً به ایالات متحده اعتراض کرده است.

آقای خان به شبکه تلویزیونی ARY پاکستان گفت: "اکنون آشکار شده که این توطیه از خارج طراحی شده است! همه این را می‌دانند. "

صدراعظم پاکستان با اشاره به یاداشت دپلوماتیک به سفارت امریکا در اسلام آباد گفت: "ما یک اعتراض‌نامهٔ دپلوماتیک به سفارت امریکا دادیم و به آن‌ها گفتیم که شما در [رای عدم اعتماد] دخالت کرده اید."

اما حکومت ایالات متحده داشتن هرگونه نقش در تلاش‌ قانونگذاران پاکستانی برای دادن رای عدم اعتماد به عمران خان را رد کرده است.

یک مقام وزارت خارجۀ ایالات متحده روز یکشنبه گفت که ادعاهای صدر اعظم پاکستان واقعیت ندارد. او گفت: "ما جریان در پاکستان را از نزدیکی دنبال می‌کنیم. ما روند قانونی و حاکمیت قانون را در پاکستان احترام کرده و از آن حمایت می‌کنیم."

XS
SM
MD
LG