لینک های دسترسی

Breaking News

انفجار در کابل تلفات برجا گذاشت


عکس : آرشیف
عکس : آرشیف

یک سخنگوی وزارت داخلهٔ طالبان روز شنبه ۳۰ اپریل (دهم ثور) گفت که در اثر انفجار ماین چسپکی در حوزهٔ سوم امنیتی شهر کابل، یک زن کشته و سه نفر دیگر زخمی شده اند.

خالد زدران، سخنگوی قومندانی امنیه کابل، گفته است که یک ماین چسپکی در یک موتر کاستر جاسازی شده بود که در اثر انفجار آن یک زن کشته و سه نفر دیگر زخمی شده است.

بر اساس گزارش‌ها،‌ این انفجار در چهارراهی دهبوری کابل رخ داده است.

گروه دولت اسلامی (داعش) مسوولیت این حمله را به دوش گرفته است.

انفجار روز شنبه یک روز پس از انفجار مرگبار در مسجد و خانقاه خلیفه صاحب واقع در منطقهٔ علاوالدین رخ داد که در نتیجهٔ آن ده‌ها نفر به خصوص نمازگزاران کشته و زخمی شدند.

مقام‌های طالبان گفتند که در اثر این انفجار که در داخل مسجد و خانقاه "خلیفه صاحب" در سه‌راهی علاوالدین از مربوطات حوزۀ ششم امنیتی شهر کابل صورت گرفت، دست‌کم ۱۰ نفر کشته و ۵۸ نفر دیگر زخمی شدند.

اما خبرگزاری رویترز به نقل از امام مسجد گزارش داد که بر اثر این انفجار، کم از کم ۵۰ نمازگزار جان باخته ‌اند. هنوز نوعیت این انفجار روشن نشده و شاهدان گفته اند که این رویداد زمانی رخ‌ داد، که مردم مصروف ادای نماز عصر بودند.

تا حال هیچ گروهی مسوولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است. در گذشته شاخهٔ خراسان داعش مسوولیت حملات مشابه را بر عهده گرفته است.

افغانستان در رمضان سال روان خورشیدی مانند سال های گذشته شاهد مرگبارترین حملات به خصوص در مراکز آموزش و مساجد بود.

در اثر حملات و انفجارهای خونین در ولایت‌های کابل، بلخ و کندز صد ها غیر نظامی کشته و زخمی شدند و شاخهٔ خراسان داعش مسوولیت برخی از این حملات را برعهده گرفته است.

بیشترین قربانیان این حملات پیروان شیعه از قوم هزاره بوده است.

حملات و انفجارهای اخیر، واکنش های شدید ملی و بین المللی را در پی داشته است. در آخرین مورد،‌ وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا و اتحادیۀ اروپا انفجار روز جمعه در یک مسجد و خانقاه خلیفه صاحب در کابل را محکوم کرده و خواستار مجازات عاملان این انفجار شدند.

جلینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا، ناوقت روز جمعه از افزایش حملات در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفت که عاملان این انفجارها که بیشتر اقلیت‌های مذهبی را در این کشور هدف قرار می‌دهد، باید بازداشت و محاکمه شوند.

خانم پورتر همچنین به خبرنگاران گفت که ایالات متحدۀ امریکا متعهد به پشتیبانی از مردم افغانستان به ویژه اقلیت‌های مذهبی در این کشور است.

XS
SM
MD
LG