لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید امریکا و اتحادیۀ اروپا بر مجازات عاملان انفجار دیروز کابل


وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا و اتحادیۀ اروپا انفجار روز جمعه ۲۹ اپریل (نهم ثور)‌ در یک مسجد در کابل را محکوم کرده و خواستار مجازات عاملان این انفجار شدند، انفجاری که در اثر آن ده ها غیر نظامی به ویژه نمازگزاران کشته و زخمی شدند.

جلینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا، ناوقت روز جمعه از افزایش حملات در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفت که عاملان این انفجارها که بیشتر اقلیت‌های مذهبی را در این کشور هدف قرار می‌دهد، باید بازداشت و محاکمه شوند.

خانم پورتر همچنین به خبرنگاران گفت که ایالات متحدۀ امریکا متعهد به پشتیبانی از مردم افغانستان به ویژه اقلیت‌های مذهبی در این کشور است.

مقام‌های طالبان گفتند که در اثر این انفجار که در داخل مسجد و خانقاه "خلیفه صاحب" در سه‌راهی علاوالدین از مربوطات حوزۀ ششم امنیتی شهر کابل صورت گرفت، دست‌کم ۱۰ نفر کشته و ۵۸ نفر دیگر زخمی شدند.

اما خبرگزاری رویترز به نقل از امام مسجد گزارش داد که بر اثر این انفجار، کم از کم ۵۰ نمازگزار جان باخته ‌اند. هنوز نوعیت این انفجار روشن نشده و شاهدان گفته اند که این رویداد زمانی رخ‌داد، که مردم مصروف ادای نماز عصر بودند.

تامس وست، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور افغانستان، نیز انفجار دیروز در کابل را محکوم کرده و گفته است که این حملات باید پایان یابد.

آقای وست در پیامی در تویتر این رویداد را "وحشیانه" خوانده و با خانواده‌های قربانیان این انفجار ابراز غم‌شریکی کرده است.

در این حال، اتحادیه اروپا نیز ضمن محکوم‌کردن حملۀ مرگبار دیروز بر مسجد و خانقاه موسوم به "خلیفه صاحب"، آن را "بزدلانه" خوانده است.

این اتحادیۀ با نشر بیانه‌ای از ادامۀ حملات مرگبار در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که "ترور و هدف قرار دادن مردم در هیچ دینی وجود ندارد".

در اعلامیه آمده است: "افزایش خشونت‌ها در افغانستان یک نگرانی جدی برای همۀ افغان‌ها و جامعه جهانی است. همۀ شهروندان افغانستان، اعم از زنان و دختران، کودکان و اقلیت‌های قومی و مذهبی شایسته زندگی در امنیت با رعایت کامل حقوق بشری و آزادی‌های اساسی خود استند."

اتحادیۀ اروپا از طالبان خواسته است که باید امنیت شهروندان افغانستان را تامین کرده و با عاملان این انفجارات به گونۀ جدی برخورد کنند.

در روزهای اخیر انفجارات در کابل و اکثر ولایات افغانستان افزایش یافته است که در آن، ده‌ها غیرنظامی - عمدتاً شهروندان شیعه - کشته و زخمی شدند.

انفجاری عصر جمعه ۲۲ اپریل (سوم ثور) در داخل مسجدی در ولسوالی امام صاحب ولایت کندز به وقوع پیوست که منجر به کشته‌شدن ۳۳ نمازگزار و زخمی شدن ۴۳ تن دیگر شد.

این حمله مشابه به انفجارهای مرگبار یک روز قبل آن، در مسجد سه دکان شهر مزار شریف بود؛ حمله‌ای که در اثر آن ده‌ها نمازگزار شیعه کشته و زخمی شدند. شاخه خراسان-داعش مسوولیت آن را بر عهده گرفت.

دو روز پیش نیز، شهر مزار شریف گواه دو انفجار مرگبار بود که در آن، نه نفر کشته و شمار دیگر زخمی شدند. مسوولیت این انفجار را نیز شاخۀ خراسان-داغش به عهده گرفته بود.

XS
SM
MD
LG