لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان به گزارشگر ویژۀ ملل متحد: عدالت در افغانستان تامین است


همزمان با نگرانی‌ها از افزایش نقض حقوق بشری توسط طالبان در افغانستان، مقام‌های این گروه گفته اند که "عدالت در این کشور تامین شده" و از گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد خواسته اند که "حقایق" را در این مورد مستند سازی کند.

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد به کابل سفر کرده و در حال حاضر مصروف دیدار با مقام‌های طالبان و اقشار مخلتف جامعه در این کشور است.

عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزرای طالبان در دیدار با آقای بنیت، گزارش‌ها در مورد "قتل‌های انتقامجویانه و رویه نادرست با زندانیان" را رد کرده و ادعا کرده است که در حال حاضر "عدالت در افغانستان تامین است".

در روزهای اخیر، درگیری‌ها میان طالبان و جبهۀ مقاومت ملی افغانستان در پنجشیر و ولسوالی‌های سه گانۀ اندراب ولایت بغلان افزایش یافته و باشندگان این ولایات مدعی اند که طالبان در این مناطق "دست به کشتار غیرنظامیان زده‌اند".

گزارش‌ها در بارۀ "کشتار غیرنظامیان" در پنجشیر، تخار و اندراب ولایت بغلان، واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است و اخیراً وان برانت، سفیر اتحادیه اروپا برای افعانستان نگرانی‌ خود را نسبت به افزایش خشونت‌ها و "کشتارغیرنظامیان" در ولایت پنجشیر ابراز کرد.

در این حال، امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان در دیدار با گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد گفته که نیاز است تا در مورد وضعیت حقوق بشری بر اساس حقایق گزارش مستند تهیه شود.

این مقام طالبان از آقای بنیت خواسته است که وضعیت حقوق بشری موجود، نباید از قول رسانه‌ها، حلقات مغرض و مخالفین این گروه مقیم در بیرون از افغانستان قضاوت شود.

آقای بنیت تا کنون در مورد دیدارهایش با مقام‌های طالبان ابراز نظر نکرده است، اما انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان ناوقت روز سه‌شنبه ۱۷ می (۲۷ ثور) از قول این مقام ملل متحد گفته است: "نمی‌خواهیم به گزارش‌ها و آوازه‌های رسانه‌ها در مورد افغانستان تکیه نماییم، بلکه می‌خواهیم وضعیت حقوق بشر را از نزدیک مشاهده کنیم."

ریچارد بنیت در اوایل ماه اپریل امسال به عنوان گزارشگر ویژه شورای ملل متحد برای افغانستان گماشته شد و این نخستین سفرش به کابل است که برای بررسی وضعیت حقوق بشری در این کشور صورت می‌گیرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به تاریخ هفتم اکتوبر ۲۰۲۱ با صدور قطعنامه‌ای به ایجاد پست گزارشگر ویژه در امور افغانستان توافق کرد تا وضعیت بشری در آن کشور را پس از مسلط شدن طالبان نظارت کرده و سفارش‌های خود را در زمینه ارایه کند.

قطعنامۀ ایجاد این پست، پیش از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان روی میز بود و امریکا و نمایندۀ حکومت پیشین افغانستان در سازمان ملل متحد از آن حمایت کرده بودند.

XS
SM
MD
LG