لینک های دسترسی

Breaking News

ادعای 'کشتار غیرنظامیان' در پنجشیر؛ طالبان رد کردند


به دنبال نشر گزارش‌ها و ادعای باشندگان محل دربارۀ "کشتارغیرنظامیان" در ولسوالی دره و آبشار ولایت پنجشیر، مقام‌های محلی طالبان در این ولایت، هرگونه هدف قراردادن و شکنجۀ "افراد بیگناه" در این ولایت را رد کرده و آنرا بی‌اساس خوانده اند.

غلام فاروق حلیم، یکی از باشندگان روستای "تنخو" درۀ عبدالله خیل ولسوالی درۀ ولایت پنجشیر با نشر عکسی در صفحۀ فیسبوک‌ خود مدعی شده که طالبان "افراد بیگناه" در زادگاه‌اش را بازداشت و به جای نامعلوم انتقال داده اند.

در آن تصویر دیده می‌شود که شماری از افراد طالبان برخی جوانان را بازداشت کرده و دست‌های شان را از عقب بسته کرده اند. آقای حلیم افزوده که از آغاز حملۀ طالبان بر این دره، نزدیک به ۲۰۰ نفر از باشنده درۀ عبدالله‌ خیل و قریه "تنخو" بازداشت شده و تا کنون از سرنوشت آنان خبری نیست.

این باشنده درۀ عبدالله خیل همچنین مدعی شده است که در این درگیری‌ها بیش از ۴۰ نفر کشته و زخمی شده اند، اما گفته است که ممکن آمار تلفات غیرنظامیان در درگیری‌ها بیشتر از این باشد.

او نگاشته است: "تا هنوز مردم نتوانسته اند، جسدهای شان را پیدا و دفن کنند، جسدها در جاهای مختلف افتاده است، کسی نمی‌تواند به جسدهای مردم داغ‌دار و ماتم زده عبدالله خیل و تنخو نزدیک شود."

یک باشندۀ درۀ عبدالله خیل ولسوالی دره که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد به صدای امریکا گفت که طالبان با هجوم به این دره، هفت تن از غیرنظامیان را که "هیچ ارتباطی با جبهۀ مقاومت" نداشته اند را کشته اند.

این باشنده محل مدعی شد که طالبان دو روز پیش، فردی را به نام گل‌ محمد در نزدیک خانه‌اش در عبدالله خیل با ضرب گلوله کشتند و هنگامی که خانم این مرد "چیغ و فریاد" زد، او را نیز مورد هدف قرار داده اند. به گفتۀ این باشندۀ درۀ عبدالله خیل، از این زوج یک کودک سه ماهه به جا مانده است.

در این حال، باشندگان روستای "قلعۀ ترخه" از مربوطات دره کرامان ولسوالی دره مدعی اند که دو روز پیش، طالبان یک جوان را در نزدیک خانه‌اش پس از "شکنجۀ زیاد" کشته اند.

یکی از بستگان این جوان مدعی شد که این فرد عبدالخالد بخشی نام داشت و افسر پیشین وزارت دفاع ملی افغانستان بود. او افزود که طالبان با ضرب "ده‌ها چاقو"، وی را کشته اند.

بر اساس معلومات بستگان خالد بخشی، طالبان به مردان این روستا اجازه ندادند که پیکر این جوان را به خانه‌اش ببرند و سر انجام زنان این قریه وارد اقدام شده و "با وجود ممنانعت‌"، جسد این فرد را از محل بیرون کردند.

جبهۀ مقاومت ملی افغانستان نیز مدعی شده است که طالبان در درگیری‌های اخیر در بخش‌های پنجشیر، اندراب و تخار مرتکب "نسل‌کشی" شده اند.

علی میثم نظری، مسوول امور خارجی این جبهه روز چهارشنبه ۱۱ می (۲۲ ثور) در پیامی در تویترش گفت: "نسل‌کشی مردم روحیه ما را هرگز نمی‌شکند، بل ارادۀ مان را برای آزادی کشور از گروه این جنایتکاران قوی‌تر می‌سازد."

مقام‌های محلی طالبان در پنجشیر هرگونه "کشتار غیرنظامیان" توسط افراد این گروه در این ولایت را رد کرده و آن را دور از حقیقت عنوان کردند.

ابوبکر صدیقی، سخنگوی والی پنجشیر به صدای امریکا گفت: "کشتن زنان و غیرنظامیان یک ادعای کاملاً ناحق است که از طرف افرادی دامن زده می‌شود."

آقای صدیقی همچنین ویدویوهای نشر شده در مورد لت و کوب و شکنجۀ باشندگان ولسوالی دره و آبشار توسط افراد طالبان را رد کرده و گفت که ویدیو‌های که در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود "مربوط پنجشیر" نیستند.

این در حالی است که جبهه ضد طالبان دیروز گفت که طالبان دوشنبه شب چهار غیرنظامی را در اندراب از خانه‌های شان بیرون کرده و آنان را "تیرباران'' کردند، اما طالبان این خبر را "شایعات فیسبوکی" و دروغین خوانده اند.

واکنش‌ها

گزارش‌ها در بارۀ "کشتار غیرنظامیان" در پنجشیر، تخار و اندراب ولایت بغلان، واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است.

وان برانت، سفیر اتحادیه اروپا برای افعانستان نگرانی‌ خود را نسبت به افزایش خشونت‌ها و "کشتارغیرنظامیان" در ولایت پنجشیر ابراز کرده است.

آقای برانت در پیامی در تویتر نگاشته است که به خاطر جان باختن غیرنظامیان در پنجشیر عزاردار استیم. به گفتۀ وی وضعیت پیش آمده نیاز به یک راه حل فراگیر در ساختار حاکمیت افغانستان را برجسته می‌سازد.

در این حال، نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد گفته است که گزارش‌های نگران‌کننده و وحشتناک از "کشتار غیرنظامیان" به ویژه قوم تاجیک توسط افراد طالبان در پنجشیر، تخار و اندراب وجود دارد.

آقای فایق در تویتر نگاشته است که این کشتارها مصداق "جنایت جنگی" و نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشر است و باید متوقف شوند.

گزارش‌ها در باره نقض حقوق بشری در بخش‌های افغانستان در حالی مطرح می‌شود که قرار است فردا شورای امنیت سازمان ملل متحد نشستی را در بارۀ این کشور برگزار کند.

بر اساس معلومات نمایندگی ناروی در ملل متحد، در این نشست روی وضعیت حقوق بشر، آزادی زنان و دختران افغان و نیز اعمال محدودیت‌های جدید از سوی طالبان بر آنان صحبت خواهد شد.

XS
SM
MD
LG