لینک های دسترسی

Breaking News

خبرنگاران افغان در پاکستان: دولت کانادا به پرونده‌های مهاجرتی ما رسیدگی کند


ده‌ها تن از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای افغان که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان به پاکستان پناه برده اند، در یک گردهمایی اعتراضی از حکومت کانادا خواسته اند که به پرونده‌های مهاجرتی شان رسیدگی کند.

عبدالله ولیزاده‌، که خود را خبرنگار معرفی کرد، روز دوشنبه ۱۸ جولای (۲۷ سرطان) به صدای امریکا گفت که در حال حاضر، ۳۵۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای از ترس طالبان به پاکستان پناه برده اند و از ماه‌ها به این‌سو، در وضعیت دشوار "روحی و روانی" به سر می‌برند.

آقای ولیزاده افزود: "ما خبرنگاران که بخشی از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها در افغانستان استیم و شامل ۴۰هزار پناهجوی افغان می‌شویم که دولت کانادا وعده پذیرش آن را داده بود، خواهان رسیدگی به پرونده‌های ما از جانب دولت کانادا استیم."

همزمان با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، حکومت کانادا از تسریع روند تخلیۀ افراد آسیب‌پذیر از این کشور خبر داده و گفته است که ۴۰هزار مهاجر افغان را می‌پذیرد.

به گفتۀ این خبرنگاران معترض در اسلام‌آباد، با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، آزادی بیان در این کشور از بین رفته و طالبان به خشونت‌های شان علیه خبرنگاران ادامه داده اند. آنان اضافه کرده اند که در حال حاضر، ده‌ها خبرنگار در این کشور گیرمانده و در وضعیت "نامناسب" به سر می‌برند.

آنان با انتقاد از حکومت کانادا گفته اند که این کشور تا کنون، "هیچ اقدام مشخصی برای تخلیه خبرنگاران در معرض خطر " روی دست نگرفته است.

آنان با نشر قطعنامه‌ای گفته اند: "امروز که زندگی ما هم در افغانستان و هم در پاکستان در خطر است، با توجه به قوانین بشردوستانه، حکومت کانادا هرچه زودتر شرایط انتقال ما را به آن کشور مساعد سازد، چون کانادا سالانه صدها هزار مهاجر را از هر گوشه دنیا می‌پذیرد و امروز که ما آسیب‌پذیرترین افراد استیم، حق خود می‌دانیم که برای انتقال ما کارهای عملی صورت گیرد."

این در حالی است که کانادا به تاریخ ۱۸ جون (۲۸ جوزا) از انتقال یک گروه ۳۱۳ نفری مهاجرین افغان از پاکستان به آن کشور خبر داد. اما مقامات کانادایی تا اکنون در مورد این که با این گروهی از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای صحبت کرده اند یا نه و یا هم تعهد داده اند که آنان را از پاکستان انتقال خواهند داد، اظهار نظر نکرده اند.

بر اساس آخرین معلومات وزارت مهاجرت کانادا، شمار مجموعی مهاجرین افغان که از ماه اگست ۲۰۲۱ میلادی تا کنون وارد آن کشور شده اند، به ۱۶هزار نفر رسیده است.

پیش از این، اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) گفته بود که تلاش این اداره برای انتقال هزاران شهروند افغان که در کشور‌شان با خطر مواجه اند، ادامه دارد و حکومت این کشور می‌کوشد تا برای حد اقل ۴۰هزار شهروند افغانستان زمینه اسکان را در این کشور فراهم کند.

XS
SM
MD
LG