لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: طالبان باید به توقیف‌های خودسرانۀ خبرنگاران افغان پایان دهند


هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) بار دیگر از افزایش خشونت‌ها علیه خبرنگاران در افغانستان، به ویژه توقیف خودسرانۀ آنان در این کشور ابراز نگرانی کرده است.

یوناما روز چهارشنبه اول جون (۱۱ جوزا) در پیامی در تویتر نگاشته است که آزار و اذیت و خشونت علیۀ خبرنگاران در افغانستان همچنین ادامه دارد.

یوناما از طالبان خواسته است که باید تمامی کارمندان رسانه‌ای را که در توقیف این گروه قرار دارند دوباره آزاد کنند و به اقدامات سخت‌گیرانۀ شان پایان دهند.

یوناما در حالی از ادامۀ خشونت علیه خبرنگاران و توقیف آنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده است که روز گذشته فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران از مقامات طالبان خواست تا در مورد ناپدید شدن دو خبرنگار از کابل، تحقیقات کرده و عاملان آن را به عدالت بکشانند.

همکاران و بستگان دو خبرنگار، علی اکبر خیرخواه و جمال الدین دلدار، می‌گویند که این دو خبرنگار از تاریخ ۲۴ ماه می به این سو از شهر کابل ناپدید شدند.

خیرخواه که برای روزنامهٔ صبح کابل کار می‌کرد زمانی که از ساحهٔ کوته سنگی برای تهیهٔ گزارش به سوی مرکز شهر رفته بود، ناپدید شد. مادر و برادر او به رسانه‌های محلی گفته اند که از آن پس در مورد وی هیچ معلوماتی به دست نیاورده اند.

دلدار، مدیر مسوول رادیو صدای گردیز در ولایت پکتیا است. اعضای خانواده‌ و همکارانش گفته اند که طالبان او را بازداشت کرده اند، اما بستگان دلدار گفته اند که دلیل بازداشت این خبرنگار را نمی‌دانند.

فدراسیون بین المللی خبرنگاران با نشر اعلامیه‌ای از مقام‌های طالبان خواسته است تا فوراً در مورد ناپدید شدن این دو خبرنگار تحقیقات کنند. این سازمان تاکید کرده است که طالبان باید برای حفاظت از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای تلاش‌های شان را افزایش دهند.

در این حال، کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران گفته است که طالبان دو روز پیش، رومان کریمی، خبرنگار رادیو سلام‌ وطندار و راننده‌اش را در کابل بازداشت و پس از چندین ساعت دوباره رها کرده اند.

به گفتۀ کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران، آقای کریمی زمانی با راننده‌اش توسط طالبان بازداشت شد که می‌خواست تظاهرات فعالان زن در کابل را پوشش دهد.

این کمیته از ادامۀ بازداشت‌های "خودسرانۀ" خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواستار توجه طالبان در این زمینه شده است.

XS
SM
MD
LG