لینک های دسترسی

Breaking News

 بیکاری و عدم آگاهی از اضرار مواد مخدر از عوامل عمدهٔ اعتیاد جوانان خوانده شده است


شماری از جوانان در ولایت بدخشان از افزایش شمار معتادان اظهار نگرانی کرده و خواستار توجه جدی نهادهای مسوول شدند.

سمیع الله حکیمیار، یک تن ازجوانان فعال در ولایت بدخشان از حکومت طالبان خواست تا برای جلوگیری از گسترش روز افزون شمار معتادان مواد مخدر در این ولایت برنامه‌های کاریابی، کمپاین‌های آگاهی دهی از و نیز زمینهٔ تداوی دوامدارمعتادان را روی دست بگیرند.

سمیع الله با توجه به زندگی جوانان معتاد در شهر فیض آباد، مرکز بدخشان گفت که در کنار بیکاری، فقر فرهنگی و عدم آگاهی از پیامدهای استعمال مواد مخدر نیز عامل اصلی معتاد شدن جوانان است.

او به صدای امریکا گفت:"دولت باید زمینهٔ درمان معتادان را فراهم کند و اینها برنامه‌های جمعی را روی دست بگیرند تا مردم خودشان از این کارها دور شوند و ما در آینده جامعه معتاد نداشته باشیم. این مکلفیت دولت است."

محمد ظاهر دانش، یکی دیگر از باشندگان ولایت بدخشان با اشاره به اینکه زندگی هزاران جوان به دلیل استعمال مواد مخدر نابود شده است، گفت که افزایش معتادان به نیروی کارگر در جامعه صدمه وارد می‌کند.

او به صدای امریکا گفت: " اکثریت جوانان زمانی که از دانشگاه فارغ می‌شوند زمینه کار برای شان مساعد نیست و اینها آهسته آهسته به مواد مخدر روی می‌آورند. من خودم دقیقاً صحنه‌ای را دیدم،که برایم دردآور بود. یک جوان از انجینری فارغ شده ولی متاسفانه به دلیل فراهم نبودن زمینهٔ کار معتاد شده بود."

شماری از افرادی که درمان شده‌اند با اشاره به اینکه دورهٔ اعتیاد از بدترین دوره‌های زندگی‌شان بود از جوانان می‌خواهند تا در برابر مشکلات زندگی ایستادگی کرده و هرگز به استعمال مواد مخدر رو نیاورند.

نجیب الله که قبلاً معتاد بوده به صدای امریکا گفت که انواع مواد مخدر را استعمال کرده می‌گوید چیزی جز " تباهی زندگی" برای او نداشته است.

هرچند آمار دقیق مبتلایان به مواد مخدر در ولایت بدخشان روشن نیست، اما آمار غیر رسمی نشان می‌دهد که میان ۳۵ هزار تا ۴۰ هزار معتاد در این ولایت وجود دارد.

XS
SM
MD
LG