لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید فیفا بر حق ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران


 زنان ایرانی در ورزشگاه آزادی تهران برای تماشای دیدار تیم ملی با اسپانیا در جام جهانی
زنان ایرانی در ورزشگاه آزادی تهران برای تماشای دیدار تیم ملی با اسپانیا در جام جهانی

وزیر ورزش ایران می‌گوید که نامه فیفا برای حضور زنان به ورزشگاه در رقابت‌های باشگاهی "در حد پیشنهاد" بوده و ایران در حال شناسایی زیرساخت‌ها از جمله شرایط "امنیتی " است.

در حالی که بر اساس گزارش‌ها زنان در ایران از حق ورود به استدیوم‌ها و میدان‌های ورزشی محروم شده‌اند، حمید سجادی در گفت‌وگوی با ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، که روز چهارشنبه ۲۶ اسد منتشر شده، گفت: "نمی‌خواهیم خدای ناکرده، نگاه‌ها در بیرون از ایران این طور باشد که بگویند ایرانی‌ها مخالف ورود زنان به استادیوم‌ها هستند. خیر، اصلاً چنین تفکری وجود ندارد."

این اظهارات در حالی است که گزارش‌های منتشر شده می‌گوید فیفا با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران خواستار آن شده که زنان همانند مردان در ورزشگاه‌ها تماشاگر بازی‌های فصل جدید لیگ برتر باشند.

آقای سجادی افزوده که وزارت ورزش در حال شناسیایی استدیوم‌هایی است که "زیر ساخت مناسب" از جمله "دستورالعمل‌های امنیتی و انتظامی" و "شرایط شورای تامین" در آنها فراهم است.

سجادی با بیان این که برای دریافت "مجوزهای شورای تامین"، با "ارگان‌های مختلف" صحبت شده، گفت که طبق قوانین جلو می‌رویم و انشاالله جایگاه خوبی برای زنان درست می‌کنیم.

مسوولان در حالی ادعا می‌کنند که در حال بررسی زیر‌ساخت‌های لازم و مناسب برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها استند که چندی پیش در یک برنامهٔ حکومتی موسوم به " سلام فرمانده" یا "سلام قومندان" شمار زیادی از زنان و دختران اجازه ورود به ورزشگاه آزادی را با حضور مردان به دست آوردند. این کار موجب شد تا شمار زیادی از علاقه‌مندان به ورزش در شبکه‌های اجتماعی به گزینشی بودن حضور زنان در ورزشگاه‌ها اعتراض کنند.

در حالی که در آخرین دیدار مقدماتی جام جهانی قطر که به تاریخ ( نهم حمل) امسال میان تیم فوتبال ملی ایران و لبنان در شهر مشهد برگزار شد، به ۲۰۰۰ زنی که تکت خریده بودند، اجازهٔ حضور در ورزشگاه شهر مشهد داده نشد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس در گزارشی، به ممانعت ایران از حضور زنان در آخرین دیدار مقدماتی جام‌جهانی قطر در مشهد پرداخته و نوشته ۱۲۵۰۰ تکت به صورت آنلاین برای این بازی فروخته شده بود که سهم زنان ۲۰۰۰ تکت بود اما قبل از بازی، ماموران امنیتی اجازه ندادند که این زنان وارد ورزشگاه شوند.

وزیر ورزش ایران با بیان این که "شماری اطلاعات از ایران به بیرون می‌دهند و می‌گویند در فلان رشته زنان و تماشاگران را راه نمی‌دهند"، ادعا کرد: "چند سال است که خانم‌ها با عزت و احترام به استدیوم‌ها می‌آیند و بازی‌های تیم ملی فوتبال را می‌بینند."

سجادی با اشاره به مسابقه میان تیم‌های ملی ایران و عراق که شب برگزار شده بود و برای تردد زنان بس مدنظر گرفته شده بود، گفت: "در آن بازی همه تیپ آدم‌ها حضور داشتند و هیچ ایرادی هم به ما گرفته نشد، حاشیه‌ای ایجاد نشد و مشکل خاصی نداشتیم."

اشاره وزیر ورزش به بازی هفتم دلو سال ۱۴۰۰ میان ایران و عراق است که ناظران حضور زنان در آن را "گزینشی" و "نمایشی" دانستند، چرا که قرار بود با حضور ۱۰ هزار تماشاگر از جمله ۲۰۰۰ زن برگزار شود، اما سیستم فروش تکت از آغاز تعداد تکت‌‌های باقی‌مانده برای زنان را "صفر" نشان می‌داد و به آنها امکان خرید تکت را نمی‌داد.

ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها

ورود زنان به ورزشگاه ها و تماشای مسابقات مردانه از سال ۱۹۷۹ میلادی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران منع شد و تماشای برنامه های ورزشی مردان برای زنان در ایران محدود به پرده های تلویزیون است.

ولی در پی افزایش فشارها از سوی فدراسیون بین‌المللی فوتبال و کمپاین‌های فعالان حقوق زنان، مقامات در ایران برای نخستین بار حدود ۳۰۰۰ تکت را برای زنان اختصاص دادند تا مسابقه آمادگی جام جهانی روز پنجشنبه (۱۸ میزان سال ۱۳۹۸) میان تیم‌های ایران و کمبودیا را در تهران تماشا کنند.

ورزشگاه آزادی تهران، ظرفیت ۷۸۰۰۰ تماشاچی را در یک وقت دارد و بخش مشخصی از این ورزشگاه برای زنان تماشاکننده اختصاص یافت.

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸ میلادی قانون ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه ها را از بین برد و زنان افغانستان در دورۀ جمهوریت آزادانه قادر به حضور در ورزشگاه‌ها و تماشای رقابت‌ها بودند اما در دورهٔ اول رژیم طالبان از تماشای بازی های مردانه در ورزشگاه ها محروم بودند و اکنون پس از به قدرت رسیدن دوبارهٔ آنان این فرصت از آنان گرفته شده است.

در ۴۰ سال اخیر ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران تقریبا همیشه ممنوع بوده و گاهی با برخوردهای خشن نیروهای امنیتی با مردم همراه شده است.

XS
SM
MD
LG