لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد و امریکا انفجار در مقابل سفارت روسیه در کابل را تقبیح کردند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

حملۀ انتحاری در مقابل دروازۀ سفارت روسیه در کابل که مسولیت آن را داعش به عهده گرفت واکنش‌های داخلی و جهانی را به دنبال داشته و سازمان ملل متحد و ایالات متحدۀ امریکا آن را محکوم کرده اند.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحدبا خانواده‌های قربانیان ابراز غم‌شریکی کرده است.

آقای گوتیرش در بیانیه‌ای گفته است که بر اساس قوانین بین‌المللی حمله بر غیرنظامیان و نمایندگی‌‌های دپلوماتیک ممنوع است.

بر اساس معلومات مقامات روسی و مسوولین حکومت طالبان، در این حمله دو کارمند سفارت روسیه و چهار شهروند افغانستان کشته شدند.

خالد زدران، سخنگوی قوماندانی امنیۀ طالبان برای کابل، گفته است که حمله کنندۀ انتحاری قصد داشت مواد همراه‌اش را در میان مردم انفجار دهد که پیش از رسیدن به هدف توسط نیروهای امنیتی موظف در محل هدف قرار گرفت. او اضافه کرد که در نتیجۀ گلوله‌باری، مواد همراه فرد انتحاری انفجار کرد و سبب تلفات شد.

تامس وست، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان روز سه‌شنبه ششم سپتمبر (۱۵ سنبله) نیز این حمله را نکوهش کرده و به خانواده‌های کشته‌شدگان این حادثه تسلیت گرفته است.

آقای وست افزوده است که "چنین خشونت‌ هیچ هدفی ندارد".

روسیه، پاکستان، هیات معاونت ملل متحد در افغانستان و شماری از مقامات پیشین افغان به شمول حامد کرزی، رییس جمهور پیشین، و عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی مصالحهٔ ملی افغانستان،‌ نیز این حمله را تقبیح کرده اند.

شاخه‌ٔ‌ خراسان داعش فرد حمله‌کننده را وقاص المهاجر معرفی کرده و ادعا کرده است که در این حمله ۲۵ نفر، به شمول "اعضای طالبان، جاسوسان، نیروهای امنیتی طالبان" کشته و زخمی شده اند. این گروه ادعا کرده است که حد اقل دو شهروند روسیه نیز در این حمله کشته شده اند.

ناتوانی طالبان در تامین امنیت مردم

برخی از تحلیل‌گران افغان می‌گویند که طالبان در جریان یک سال گذشته، هیچ اقدام موثری برای مهار گروه‌های تروریستی بین‌المللی، به شمول داعش در افغانستان نکرده اند.

امین صداقت، تحلیلگر مسایل سیاسی به صدای امریکا گفت که افزون بر شبکۀ القاعده، در حال حاضر چندین گروه دیگر مانند داعش، جنبش ترکستان شرقی و ایغورها در بخش‌های این کشور به فعالیت‌های تخریبی ادامه داده اند.

او افزود: "گروه‌های تروریستی بین‌ا‌لمللی فضای باز برای شان در افغانستان وجود دارد و هیچ گونه، مهار و کنترولی از طرف طالبان صورت نگرفته است. شاید طالبان از این‌ها به عنوان شمیشر دوسره استفاده کنند که اگر جهان خواست‌های طالبان را نپذیرد و آنان را به عنوان یک حکومت نپذیرد، شاید این گروه‌ها دوباره فعالیت شان را گسترش دهند."

این تحلیلگر افغان اضافه کرد که اگر اقدامات جدی در این راستا صورت نگیرد، ممکن وضعیت امنیتی افغانستان بیشتر از این وخیم شود که شهروندان این کشور قربانی اصلی آن خواهند بود.

این در حالی است که برخی دیگری می‌گویند که با روی کار آمدن دوبارهٔ طالبان گروه‌های بیشتری که در گذشته فعالیت اندک داشتند، قد بلند کرده اند.

محمد رادمنش، یکی از جنرالان حکومت پیشین به صدای امریکا گفت که از قبل بیش از ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان فعالیت داشت که با تسلط طالبان بر این کشور، این گروه‌ها فعالیت‌ خود را گسترش داده اند.

او افزود: "تامین امنیت در افغانستان با تشکیل حکومت همه شمول و داشتن نهادهای دفاعی و امنیتی که از یک استراتیژی منظم برخوردار باشند، ممکن است."

حملات مرگبار در کابل و دیگر ولایات افغانستان سبب نگرانی باشندگان این کشور نیز شده و آنان خواستار تامین امنیت بهتر در کابل و دیگر ولایات اند.

محمد جواد، باشندۀ شهر کابل به صدای امریکا گفت: "ادامه انفجارها قابل نگرانی است و مردم را مانند گذشته پریشان کرده، امارت اسلامی همیشه گفته که امنیت را تامین می‌کند، اما هر روز یک انفجار می‌شود و مردم بیچاره کشته می‌شوند."

این باشندۀ کابل همچنان گفت که شهروندان افغانستان از ادامه "انفجار و انتحار" خسته شده و مقام‌های طالبان باید به تعهدات خود در قبال تامین مردم تلاش کنند.

طالبان همواره گفته اند که با مسلط شدن آنان بر افغانستان، امنیت را در سراسر این کشور تامین کرده و نیز اقدامات جدی را برای سرکوب گروه‌های تروریستی بین‌المللی به شمول داعش در افغانستان انجام داده اند.

اخیراً ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان انفجارهای مرگبار اخیر را ناشی از ضعف داعش دانسته و گفته بود که این گروه در افغانستان سرکوب شده و توانایی حمله بر یک محل نظامی و دولتی را ندارد. به گفتۀ وی داعش صرف با بم‌گذاری در محلات عامه می‌خواهد در بین مردم "وحشت" ایجاد کند.

XS
SM
MD
LG