لینک های دسترسی

Breaking News

امان‌پور: چون حاضر به پوشیدن چادر نشدم، رییسی با من مصاحبه نکرد


کریستین امان‌پور، روزنامه‌نگار و مجری سی‌ان‌ان
کریستین امان‌پور، روزنامه‌نگار و مجری سی‌ان‌ان

کریستین امان‌پور، خبرنگار سرشناس شبکه خبری "سی‌ان‌ان" گفته است که مصاحبۀ او با ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران به دلیل خودداری‌اش از پوشیدن چادر لغو شده است.

خانم امانپور روز پنجشنبه ۲۲ سپتمبر (۳۱ سنبله) در رشته پیام‌هایی در تویتر نگاشته است که برای این مصاحبه هفته‌ها برنامه‌ریزی و ساعت‌ها صرف راه‌اندازی تجهیزات مربوط به ترجمه، چراغ‌ها و کمره‌ها شده بود.

خانم امان‌پور در یکی از این تویت‌ها نوشته است: "با گذشت ۴۰ دقیقه از زمان مقرر شروع مصاحبه، یکی از دستیاران آقای رییسی نزدم آمد. او گفت که رییس جمهور می‌خواهد که من چادر بپوشم، زیرا ماه مقدس محرم و صفر است."

این گزارشگر سی‌ان‌ان نگاشته است که مودبانه این در خواست را رد کرد و به دستیار ابراهیم رییسی گفت که در نیویارک چنین قانون یا سنتی وجود ندارد و اینکه هیچ یک از روسای جمهوری پیشین ایران در گذشته چنین شرطی را نگذاشته‌اند.

سپس، به گفتۀ خانم امانپور، دستیار رییس جمهور ایران آشکارا می‌گوید که در صورت نپوشیدن چادر، این مصاحبه صورت نخواهد گرفت، زیرا به گفتۀ وی "به نشانه احترام" و "وضعیت در ایران" خانم امان‌پور باید چادر بپوشد. سر انجام با امتناع خانم امان‌پور از این "شرط بی‌سابقه و غیرمنتظره" مصاحبه لغو می‌شود.

اعتراضات در ایران

در روزهای اخیر، شهرهای مختلف ایران صحنه تظاهراتی گسترده در اعتراض به مرگ مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی، پس از بازداشت او توسط نیروهای گشت ارشاد جمهوری اسلامی بود.

پس از شش روز اعتراضات و ناآرامی‌ها که اکنون تقریباً در سرتاسر ایران گسترش یافته است، حکومت آن کشور روز پنجشنبه ۲۲ سپتمبر (۳۱ سنبله) دسترسی به انترنت را در این کشور محدود کرد.

منابع رسمی ایران کشته شدن کم از کم ۱۷ نفر را در تظاهرات اخیر تایید کرده است، اما نهاد غیردولتی دیدبان حقوق بشر ایران مستقر در ناروی گفته است که در اعتراضات شش روز گذشته کم از کم ۳۱ غیرنظامی از سوی نیروهای امنیتی ایران کشته شده اند.

ویدیوهای نشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که معترضان با انتقاد از جمهوری اسلامی شعارهای مختلف از جمله "زن، زندگی، آزادی" سر می‌دهند و نیروهای امنیتی ایران نیز با آنان به مقابله می‌پردازند.

سرکوب معترضان توسط نیروهای امنیتی، ایران واکنش‌های فزایندهٔ جهانی را در پی داشته است.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در سخنرانی در ۷۷مین مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اشاره به تظاهرات در ایران به خاطر کشته شدن مهسا امینی، زنان ایران را شجاع خواند و ضمن تاکید بر رعایت حقوق بشر در ایران گفت که ایالات متحده در کنار شهروندان شجاع معترض ایران می‌ایستد.

XS
SM
MD
LG