لینک های دسترسی

Breaking News

تظاهرات در ایران؛ 'کشته شدن ۳۱ نفر' و قطع انترنت از سوی دولت


پس از چند روز اعتراضات و ناآرامی‌ها در ایران که چندین کشته برجاګذاشته است، حکومت آن کشور روز پنجشنبه ۲۲ سپتمبر (۳۱ سنبله) دسترسی به انترنت را در این کشور محدود کرد.

منابع رسمی ایران کشته شدن کم از کم ۱۷ نفر را در تظاهرات اخیر تایید کرده است، اما نهاد غیردولتی دیدبان حقوق بشر ایران مستقر در ناروی گفته است که در اعتراضات شش روز گذشته کم از کم ۳۱ غیرنظامی از سوی نیروهای امنیتی ایران کشته شده اند.

پس از آنکه مهسا امینی، دختر ۲۲ سالۀ ایرانی به خاطر حجاب توسط پولیس "گشت ارشاد" ایران بازداشت شد و در بازداشت در گذشت، اعتراضات در سرتاسر ایران گسترش یافت.

فعالان می‌گویند که در جریان بازداشت به سر مهسا ضربه وارد شده است، اما مقامات ایرانی که در مورد تحقیق می‌کنند این موضوع را تایید نکرده اند.

تصاویر ویدیویی پخش شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که در طول شش شب متوالی اعتراضات، زنان معترض به عنوان اعتراض چادرهایشان را دور کرده و به آتش می‌زنند و یا هم در محضر عام موهای خود را کوتاه می‌کنند. آنان شعارهای چون "نه به چادر ... بلی به آزادی و برابری!" را نیز سر دادند.

زنان ایرانی که با خبرگزاری فرانس پرس در جاده‌های تهران مصاحبه کرده اند، گفته اند که اکنون بیشتر مراقب لباس خود اند تا با پولیس "گشت ارشاد" برخورد نکنند.

نازنین، پرستار ۲۳ سالۀ ایرانی گفت: "من می ترسم. آنها اصلاً نباید با مردم مقابله کنند یا در نحوه لباس پوشیدن زنان دخالت کنند."

گروه غیر دولتی حقوق بشر ایران مستقر در اسلو گفته است که کم از کم ۳۱ غیر نظامی توسط نیروهای امنیتی ایران در جریان شش شب تظاهرات کشته شده اند.

اعتراضات و سرکوب معترضان توسط نیروهای امنیتی، ایران واکنش‌های فزایندهٔ جهانی را در پی داشته است.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در سخنرانی در ۷۷مین مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اشاره به تظاهرات در ایران به خاطر کشته شدن مهسا امینی، زنان ایران را شجاع خواند و ضمن تاکید بر رعایت حقوق بشر در ایران گفت که ایالات متحده در کنار شهروندان شجاع معترض ایران می‌ایستد.

او گفت: "امروز در کنار شهروندان شجاع ایران و زنان شجاع ایران می‌ایستیم که همین لحظه برای حقوق اساسی شان مظاهره می‌کنند."

رسانهٔ دولتی ایران گزارش داده که تا روز چهارشنبه تظاهرات به ۱۵ شهر گسترش یافته و پولیس برای متفرق کردن جمعیت هزار نفری به استعمال گاز اشک آور و بازداشت معترضان متوسل شده است.

ایران همچنین روز پنجشنبه اقدام به محدود کردن بیشتر دسترسی به انترنت زده و دسترسی به انستاگرام و وتس‌اپ را مسدود کرد.

خبرگزاری نیمه رسمی فارس گزارش داد: "بر اساس تصمیم مسوولان، از عصر دیروز (چهارشنبه) دسترسی به انستاگرام در ایران امکان‌پذیر نیست و دسترسی به وتس‌اپ نیز مختل شده است."

این دو اپلکیشن پس از مسدود شدن سایر سکوها در سال‌های اخیر از جمله فیسبوک، تویتر، تلگرام، یوتیوب و تیک‌تاک، بیشترین کاربر را در ایران داشتند.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل "استفاده از خشونت فزیکی علیه زنان" و "اختلال در انترنت را به دستور دولت" محکوم کرده و آن را "بخشی از یک تلاش بزرگتر برای سرکوب... آزادی بیان... و محدود کردن اعتراضات جاری" خواندند.

در این حال، ایلن مسک، مالک شرکت اسپیس ایکس، روز دوشنبه ۱۹ سپتمبر گفت که اسپیس ایکس برای ارایه خدمات انترنت ماهواره‌ای به ایران، از دولت امریکا درخواست معافیت از تحریم‌ها را خواهد کرد.

مسک گفته است که خدمات انترنتی ماهواره‌ای ستارلینک در تمام قاره ها - از جمله قطب جنوب - در دسترس قرار گرفته است و این شرکت قصد دارد تا ۴۲ هزار ماهواره را برای تقویت اتصال پرتاب کند.

عرفان کسرایی، روزنامه‌نگار علمی متولد ایران، در تویتر خود نوشته که آوردن خدمات انترنتی به ایران می‌تواند "تغییر واقعی برای آینده" این کشور ایجاد کند.

ایران همواره در سرکوب معترضان دست بالا داشته است. براساس گزارش‌ها، درجریان سرکوب تظاهرات ضد دولتی در سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۰۰ نفر کشته و بیش از ۱۰ هزار نفر زخمی شدند.

افزون بر آن، مقام‌های ایرانی همواره در جریان تظاهرات خدمات انترنتی را قطع یا محدود می‌کنند تا ظاهراً جهان از سرکوبی معترضان معلومات حاصل نکند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG