لینک های دسترسی

Breaking News

سیک‌ها و هندوهای افغان: طالبان اجازه ندادند کتاب‌های مقدس‌ مان را با خود به هند ببریم


گروهی از سیک‌ها و هندو‌های افغان در یک پرواز شرکت هوایی آریانا به دهلی جدید، پایتخت هند رسیدند، اما آنان می‌گویند که طالبان به آنان اجازه ندادند که کتاب‌های مقدس خویش را با خود ببرند.

نشریهٔ اندیا تربیون گزارش داده است که یک ادارهٔ مدیریت امور معابد سیک‌ها سفر این ۵۵ تن از مهاجران سیک و هندوی افغان را تنظیم کرده بود.

هرجیندر سینگ دهامی، رییس این اداره به اندیا تربیون گفته است که طالبان به این مهاجران افغان اجازه ندادند، کتاب‌های مقدس خویش را با خود ببرند.

پیش از این نیز، یک گروه ۶۰ نفری سیک‌ها و هندوهای افغان که در اوایل ماه جاری به هند منتقل شدند گفته بودند که طالبان جلو انتقال کتاب‌های مقدس آنان را گرفته بودند.

این نشریهٔ هندی گزارش داده است که مقامات طالبان از آنان خواسته بودند تا برای انتقال این کتاب‌ها باید از وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت این گروه، اجازه دریافت کنند.

حکومت طالبان اما تا اکنون در این خصوص اظهار نظر نکرده است.

دهامی از این تصمیم طالبان با ابراز تاسف گفت که از صدر اعظم و وزیر خارجهٔ هند تقاضا خواهند کرد تا در این خصوص با مقامات طالبان صحبت کنند.

پونیت سینگ چندوهک، رییس انجمن بین المللی هند که در انتقال اعضای این اقلیت‌های دینی از افغانستان همکاری کرده گفته است که ۴۳ تن از سیک‌ها و هندو‌ها هنوز هم در افغانستان باقی مانده اند.

بر اساس معلومات ارایه شده، در افغانستان ۱۶۲ عبادتگاه سیک‌ها و هندوها وجود دارد،‌ اما بیشتر از ۱۰۰ عبادتگاه این اقلیت دینی از سوی زورمندان غصب شده است.

در سال های اخیر در جریان حملات خشونت‌بار بر سیک‌ها و هندوها، به شمول بزرگان آنان بیش از ۴۰ تن از اعضای این دو اقلیت کشته شده اند.

این اقلیت‌های دینی از دیر زمانی به گونهٔ روزافزون با تبعیض و تعصبات اجتماعی، فرهنگی و دینی مواجه بوده و همواره مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفتند.

عبدالله احمدزی، رییس بنیاد آسیا برای افغانستان به صدای امریکا گفت که "مشکلات هندو‌ها و سیک‌های در این کشور پس از سقوط حکومت نجیب الله، رییس جمهور پیشین افغانستان و روی کار آمدن حکومت مجاهدین آغاز شد."

او افزود که در این جریان دارایی‌های این اقلیت‌های دینی غصب شده و زمینهٔ کار و آموزش برای آنان محدود شد.

XS
SM
MD
LG