لینک های دسترسی

Breaking News

حمله بر 'شاه‌چراغ' در ایران ۱۵ کشته برجا گذاشت؛ داعش مسوولیت گرفت


رسانه‌ها در ایران گزارش داده اند که افراد مسلح در شهر شیراز در داخل یک زیارت دست به گلوله باری زدند که در نتیجهٔ آن ۱۵ نفر کشته و بیش از ۴۰ نفر زخمی شدند.

بر اساس گزارش فرانس‌پرس، گروه دولت اسلامی یا داعش ساعاتی پس از حمله،‌ مسوولیت آنرا بر عهده گرفت.

این گروه در صفحهٔ تلیگرام خود نگاشته است که یک جنگجوی این گروه در شهر شیراز ایران بر زایرین گلوله باری کرده و "حد اقل ۴۰ شیعه را کشته و ده‌ها نفر دیگر را زخمی کرده است".

اما رسانه‌های دولتی روز چهارشنبه ۲۶ اکتوبر (چهارم عقرب) گزارش دادند که سه فرد مسلح از بیرون به داخل "حرم شاه‌چراغ" گلوله ‌باری کردند.

رسانه‌های حکومتی این حمله را "تروریستی" خوانده‌ و از بازداشت دو حمله کننده خبر داده اند.

در این حال، کاربران متعددی در شبکه‌های اجتماعی مطالبی با این مضمون منتشر کرده‌اند که واقعه حمله به شاه‌چراغ "توطیه حکومت" برای "انحراف افکار عمومی" از اعتراضات است؛ تظاهراتی که شش هفته پیش پس از مرگ مهسا امینی در نظارت پولیس در ایران و شماری از کشورهای جهان آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد.

مهرداد اسدی یکی از کاربران رسانه‌های اجتماعی نوشته است: "رژیم تروریستی که سابقه جنایت سینما رکس را برای تخریب نظام مشروطه در کارنامه دارد، خود بزرگترین مظنون تیراندازی در شاه‌چراغ است. "جنایات تان دیگر رنگ ندارد."

منیرو روانی‌پور، نویسنده سرشناس نیز گفته است: "حمله مسلحانه در شاه‌چراغ کار خودشان است. همان جور که حرم امام رضا را منفجر کردند، مسوولش سعید امامی بود. زندان اوین هم کار خودشان بود، چون از سه روز قبلش بندها را قفل می‌کردند."

پیش از این، در سال ۱۳۷۳ یک بمب‌گذاری در حرم امام هشتم شیعیان در مشهد رخ داد که تهران آن را حمله تروریستی اعلام کرد و به سازمان مجاهدین خلق نسبت داد. اما سال‌ها بعد برخی مقامات حکومتی، آن را یک پروژه امنیتی وزارت اطلاعات و با هدایت سعید امامی، معاون وقت وزیر اطلاعات معرفی کردند.

XS
SM
MD
LG