لینک های دسترسی

Breaking News

تبادلۀ زندانیان؛ نگرانی کمیسیون حقوق بشر از تداوم فرهنگ معافیت


کمیسیون حقوق بشر افغانستان دو روز پس از اعلام تبادلۀ سه عضو ارشد گروه طالبان به شمول انس حقانی با دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان نسبت به این اقدام نگرانی کرده است.

کمیسیون حقوق بشر روز پنجشنبه ۱۴ نومبر (۲۳ عقرب) با نشر اعلامیه‌ای گفت که در هر مرحلۀ گفتگوهای صلح، حضور و سهم‌گیری قربانیان جنگ لازمی است تا از این طریق صلح پایدار و عادلانه در افغانستان تامین شود.

در اعلامیه آمده است: "این کمیسیون نگران است که اقدام اخیر در مورد تبادلهٔ زندانیان، با نادیده گرفتن خواست‌های مکرر قربانیان برای اجرای عدالت و حساب‌دهی، به تقویت و استمرار فرهنگ معافیت منجر شود و امکان‌های دسترسی به صلح پایدار را به خطر اندازد."

این کمیسیون گفته است که اگر طرف‌های درگیر جنگ و جامعه بین‌المللی به حقوق بشری قربانیان و‌ مطالبات‌ شهروندی آنان در روند گفتگوها توجه نکنند،‌ از باورمندی مردم‌ نسبت به روند صلح کاسته می‌شود.

رییس جمهور افغانستان روز سه شنبه اعلام کرد که انس حقانی، برادر سراج‌الدین حقانی رهبر این شبکه، حاجی مالی خان مامای وی و حافظ رشید عمری، سه عضو ارشد طالبان در بدل رهایی دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان، از زندان آزاد خواهند شد.

پیش از این فعالان مدنی و برخی جریان‌های سیاسی، در پی حمله‌های خونین در افغانستان که به شبکۀ حقانی نسبت داده شد، بارها خواستار اعدام انس حقانی و سایر اعضای طالبان شده بودند.

XS
SM
MD
LG