لینک های دسترسی

Breaking News

ده‌ها غیرنظامی افغان در روزهای عید کشته و زخمی شدند – گزارش


کمیسیون حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که در نتیجۀ هفت رویداد امنیتی در روز عرفه و سه روز عید، ۳۲ غیرنظامی افغان در ولایات مختلف جان باختند.

همچنان بر اساس گزارش این کمیسیون در همین مدت ۱۲۲ غیرنظامی نیز در نتیجۀ رویدادهای انفجاری و حملات تهاجمی زخم برداشتند.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان با نشر گزارشی گفته است که به رغم آتش‌بس سه روزه میان جوانب درگیر در افغانستان، به گونۀ میانگین ۳۸ غیرنظامی روزانه کشته و زخمی شده اند.

کمیسیون حقوق بشر همچنین گزارش داده است که در حملات مرزبانان پاکستانی بر ولسوالی سپین‌بولدک قندهار که در روز عرفه و عید نیز جریان داشت، ۱۵ غیرنظامی کشته و ۱۰۴ نفر دیگر زخمی شده اند.

همچنان کمیسیون حقوق بشر روز پنجشنبه ششم اگست (۱۶ اسد) با نشر خبرنامه‌ای خواهان به عدالت کشاندن عاملان قتل دو کارمند این کمیسیون شده است.

چهل روز پیش فاطمه خلیل و احمد جاوید فولاد، در نتیجۀ انفجار ماین مقناطیسی که در موترشان تعبیه شده بود، در ناحیه دوازدهم شهر کابل کشته شدند.

کمیسیون در اعلامیه‌ای گفته است: "هرچند تحقیق نهادهای مسوول امنیتی در مورد حمله جریان دارد، هنوز عاملان آن حمله ددمنشانه و تروریستی شناسایی و دادگاهی نشده‌اند، بنابر این از نهادهای امنیتی و عدلی و قضایی هم‌چنان خواستار شناسایی عاملان و اجرای تام و تمام عدالت است".

همچنان این نهاد خواستار شناسایی عاملان حمله‌های پیشین بر کارمندان و فعالان مدنی و حقوق بشر است.

این کمیسیون وضعیت را برای فعالیت مدافعان حقوق بشر در افغانستان وخیم و شکننده خوانده است.

XS
SM
MD
LG