لینک های دسترسی

Breaking News

در شش ماه اخیر ۳۴۵۸ غیرنظامی افغان قربانی جنگ شده اند - گزارش


هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) با نشر یک گزارش تازه گفته است که در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰میلادی، ۳۴۵۸ غیرنظامی در افغانستان قربانی خشونت‌ها شده اند.

در این گزارش که روز دوشنبه ۲۷ جولای (ششم اسد) نشر شد آمده است که ۱۲۸۲ غیرنظامی افغان در جریان نبردها، بمباردمان و حملات انتحاری کشته و ۲۱۷۶ تن دیگر زخمی شده اند.

بر اساس آمار منتشرشدۀ این گزارش، در شش ماه اخیر ۳۴۰ کودک در جریان درگیری‌های مسلحانه کشته و ۷۲۷ تن دیگر زخمی شده اند.

در گزارش همچنان آمده است که در این مدت، ۱۳۸ زن کشته و ۲۵۹ زن دیگر زخمی شده اند که بیش از ۴۰ درصد مجموع تلفات غیرنظامیان را، تلفات کودکان و زنان تشکیل می‌دهند.

در گزارش آمده است: "در حالی که آمار غیرنظامیان در مقایسه با شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی، کاهش ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد...ولی این باید در نظر گرفته شود که در آمار تلفات غیرنظامیان که از سوی طالبان و نیروهای امنیتی ملی افغان صورت گرفته، کاهشی به وجود نیامده است."

یوناما دلیل عمدۀ کاهش تلفات غیرنظامیان را، کاهش عملیات‌های نیروهای خارجی و حملات داعش در افغانستان عنوان کرده است.

بر اساس این گزارش، در مجموع مخالفان مسلح دولت افغانستان، مسوول ۵۸ درصد تلفات شناخته شده اند که از این میان ۴۳ درصد تلفات غیرنظامیان توسط گروه طالبان صورت گرفته است.

در گزارش آمده است طالبان از اول ماه جنوری تا ۳۰ جون ۲۰۲۰ میلادی، ۵۸۰ غیرنظامی را در این کشور کشته و ۸۹۷ تن دیگر را مجروح کرده اند.

یافته‌های یوناما همچنان نشان می‌دهد که در این مدت، تلفات غیرنظامیان از سوی نیروهای امنیتی افغان نه درصد افزایش یافته و بیشتر غیرنظامیان در نتیجۀ حملات هوایی و شلیک‌های غیر مستقیم در جریان درگیری‌های زمینی صورت گرفته است.

یوناما گفته است: "تلفات غیرنظامیان از حملات هوایی که توسط نیروی هوایی افغان در جریان شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ صورت گرفته است که در مقایسه با دوره مشابه سال ۲۰۱۹ میلادی، سه برابر شده است."

بر اساس یافته‌های یوناما، ۲۳ درصد مجموع تلفات غیرنظامیان به نیروهای افغان نسبت داده شده است و این نیروها در شش ماه گذشته، ۲۸۱ غیرنظامی را کشته و ۵۰۸ تن دیگر را زخمی کرده اند.

هیات معاونت ملل متحد تاکید کرده است که "نیروهای طرفدار دولت همچنان مسوول بیشترین مرگ کودکان در این مدت بوده اند."

همچنان یوناما هیچ مواردی از تلفات غیرنظامیان را توسط نیروهای خارجی در ربع دوم امسال ثبت نکرده است.

یوناما همچنان از "حملات عمدی" بر رهبران مذهبی، کارمندان صحی، عدلی و قضایی، جامعه مدنی، سازمان‌های غیردولتی و خبرنگاران در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

دیبرا لاینز، نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفته است: "در شرایطی که دولت افغانستان و طالبان، برای گردهم آمدن بر میز مذاکره برای گفتگوهای صلح، فرصتی تاریخی دارند، حقیقت غم‌انگیز این است که جنگ به صورت دوامدار هر روز به غیرنظامیان آسیب وحشتناکی وارد می کند."

خانم لاینز از طرف‌های درگیر در افغانستان خواسته که "کشتار غیرنظامیان" را متوقف کرده و به میز مذاکره حاضر شوند.

XS
SM
MD
LG