لینک های دسترسی

Breaking News

بسیج مردمی علیه طالبان؛ وزارت دفاع: سلاح و مهمات فراهم می‌کنیم


بسیج مردم علیه طالبان در ولایت بادغیس
بسیج مردم علیه طالبان در ولایت بادغیس

هم‌زمان با تشدید جنگ‌ها در بسیاری از بخش‌های افغانستان، وزارت دفاع این کشور می‌گوید که هزاران نفر علیه طالبان در ده ولایت این کشور بسیج شده اند.

فواد امان، معاون سخنگوی این وزارت به صدای امریکا گفت که این نیروهای مردمی در ولایت‌های تخار، بغلان، جوزجان، سرپل، فاریاب، کندز، بلخ، پروان، قندهار و بادغیس در جنگ علیه طالبان اشتراک خواهند کرد.

آقای امان شمار دقیق این نیروهای مردمی را نگفت، اما تایید کرد که تعداد آنان به هزاران نفر می‌رسد.

او افزود: "بدون شک که حمایت مردم از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و قرار گرفتن شان در کنار نیروهای ما خیلی موثر است و در تغییر و بهبود وضعیت و همچنین در شکست گروه‌های تروریستی نتیجۀ موثر خواهد داشت."

بسم‌الله محمدی، سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان نیز در پیامی از مردم خواسته است که در محلات شان در کنار نیروهای امنیتی افغان بایستند و این وزارت آماده است تا امکانات لازم را برای آنان فراهم کند.

معاون سخنگوی این وزارت نیز گفت که کسانی که "دواطلبانه" به حمایت از نیروهای امنیتی به خط مقدم نبرد علیه طالبان می‌روند، نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان حاضر اند تا تمامی امکانات به شمول "سلاح و مهمات" ولوازم ضروری را برای آنان فراهم کنند.

'مقاومت فراگیر ملی"

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که "مقاومت فراگیر ملی" برای سرکوب گروه طالبان و دفاع از جمهوریت در این کشور در حال شکل‌گیری است.

آقای دانش در صفحۀ فیسبوک‌ خود نگاشته است که طالبان در مناطقی، حملات شان را افزایش دادند که هیچ نوع زمینه پذیرش اجتماعی و فرهنگی در میان مردم آن مناطق ندارند.

او افزوده است: "در کنار نیروهای دفاعی و امنیتی، خیزش‌های وسیع مردمی و مقاومت فراگیر ملی در چارچوب حاکمیت دولتی، برای دفاع از جمهوریت و برای سرکوب دشمنان نظام در حال شکل‌گیری است. در میان قوای سه گانه دولت و در بین سیاست‌مداران و احزاب سیاسی کشور، اجماع سیاسی به حد کافی نیز در دفاع از نظام و جمهوریت و مخالفت با امارت طالبانی وجود دارد."

برخی از رهبران احزاب و چهره‌های پیشین جهادی در افغانستان نیز از آمادگی‌ها برای مقابله با گروه طالبان در بخش‌های این کشور خبر داده اند.

عطا محمد نور، رییس شاخۀ انشعابی حزب جمعیت اسلامی گفته که قرار است امروز سه‌شنبه ۲۲ جون (اول سرطان) بسیاری از افراد با نفوذ و احزاب سیاسی در هماهنگی با نهادهای امنیتی وارد اقدام شوند.

آقای نور در صفحۀ فیسبوک‌اش نگاشته است: "ما با آنکه به آوردن صلح مصمم هستیم، اما اگر طالبان جنگ می‌خواهند، همان طوری که در گذشته نیز شمال به گورستان آنان مبدل شده بود، این‌بار نیز نه‌ تنها شمال که هرگوشۀ این کشور به گورستان طالبان تبدیل می‌گردد."

پیش از این مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان و محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان نیز پشتیبانی شان را برای جنگ با طالبان اعلام کرده بودند.

پیامدهای بسیج‌شدن مردم علیه طالبان

برخی از تحلیل‌گران نظامی، طالبان را مسوول تشدید جنگ و خون‌ریزی‌ها در این کشور می‌دانند و با بسیج‌شدن مردم علیه آنان می‌گویند که هرگونه پیامد این کار در آینده به دوش این گروه خواهد بود.

جنرال عتیق‌الله امرخیل به صدای امریکا گفت: "طالبان و پاکستان باید این مساله را بدانند که اگر وضعیت بحرانی شده می‌رود، تمامی مردم افغانستان مسلح اند و بلاخره تمامی افغانستان به طرف جنگ می‌رود. بارها گفتیم که این بدبختی را به بار می‌آورد."

آقای امرخیل افزود که طالبان نمی‌توانند از راه جنگ پیروز شوند و باید این مساله را درک کنند که مردم علیه آن گروه خواهند ایستاد. او تاکید کرد که یگانه راه حل به بحران کنونی در این کشور، "گفتگو و مصالحه" است و باید طالبان به این کار تن دهند.

او همچنین گفت که حکومت باید محتاطانه در مورد بسیج‌شدن نیروهای مردمی گام بردارد. این تحلیل‌گر افغان افزود: "این کار بسیار خطرناک است...واضح است که این‌ها دولت را گرفته نمی‌توانند، اما در داخل افغانستان مسایل قومی، لسانی، و مذهبی به اوج خود خواهد رسید."

این در حالی است که وزارت دفاع ملی افغانستان می‌گوید که در چند روز اخیر، نیروهای مردمی، عملاً به میدان جنگ رفته اند، و این افراد مسلح در وا‌پس‌گیری ولسوالی بنگی و خواجه‌غار ولایت تخار از نزد طالبان نقش اساسی داشته اند.

XS
SM
MD
LG