لینک های دسترسی

Breaking News

دانش: طالبان با انجام حملات در تلاش امتیازگیری اند


معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که طالبان با انجام حملات هدفمند تلاش می‌کنند تا در میز مذاکره امتیازهای بیشتر به دست آورند.

محمد سرور دانش روز پنجشنبه ۲۴ دسمبر (۴ جدی) در نخستین کنفرانس ملی مدافعان حقوق بشر در افغانستان با اشاره به حملات هدفمند اخیر در آن کشور گفت که "دشمن افغانستان" قلب دموکراسی، آزادی بیان، حاکمیت قانون، انتخابات و حقوق بشر را هدف قرار داده است.

به گفتۀ آقای دانش، هدف از رویکرد مخالفان مسلح نظام افغانستان، ایجاد ترس و وحشت در میان مردم است: "در مرحلۀ دوم بین دولت و مردم فاصله و تفرقه ایجاد کند...سوم اینکه در میز مذاکره امتیاز بگیرند و یا در حقیقت پروسه صلح را به بن‌بست بکشانند".

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرد که در چنین وضعیتی مردم، سیاست‌گران افغان و مسوولان نباید تسلیم چنین جنگ روانی شوند.

همچنان آقای دانش گفت که باید دور دوم مذاکرات صلح در وقت تعیین‌شده آن آغاز شود و حکومت در این زمینه حسن نیت نشان داده است.

اما به گفتۀ معاون دوم رییس جمهور افغانستان طالبان برخلاف توافق با امریکا خشونت‌ها را کاهش نداده اند و هیچ نشانه‌ای از قطع رابطه با شبکه‌های تروریستی نیز از جانب این گروه دیده نمی‌شود.

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان ابراز امیدواری کرد تا با آغاز دور دوم مذاکرات "در اولین فرصت آتش‌بس عمومی به اجرا گذاشته شود".

مذاکرات بین‌الافغانی به تاریخ ۱۲ سپتمبر (۲۲ سنبله) به گونۀ رسمی در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد و هیات مذاکره کنندۀ دو طرف پس از بیش از دوماه چانه‌زنی و بحث به شیوۀ کار مذاکرات توافق کردند.

هیات مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و نمایندگان طالبان حدود دو هفته پیش با نشر اعلامیۀ مشترک از توقف مذاکرات تا تاریخ پنجم جنوری (۱۶ جدی) خبر دادند. دلیل توقف مذاکرات "بحث بیشتر در مورد اجندای مذاکرات صلح" خوانده شده است.

XS
SM
MD
LG