لینک های دسترسی

Breaking News

دیدار میلی با غنی و ملا برادر؛ هشدار از پیامد‌های خشونت طالبان


ستر جنرال مارک میلی، لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحدۀ امریکا هشدار داده است که افزایش حملات طالبان، روند مصالحه را در افغانستان به مخاطره می‌اندازد.

آقای میلی عصر چهارشنبه با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان و یک روز پیش از آن با نمایندگان طالبان در دوحه پایتخت قطر دیدار و در مورد روند صلح صحبت کرده است.

آقای میلی گفته است که "مهمترین بخش" صحبت دو ساعتۀ وی با اعضای طالبان و نیز دیدار وی با رییس جمهور غنی تاکید بر "ضرورت فوری برای کاهش خشونت" بود.

ریاست جمهوری افغانستان روز پنجشنبه ۱۷ دسمبر (۲۷ قوس) با نشر اعلامیه‌ای گفته است: "جنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک نیروهای ایالات متحدۀ امریکا از حمایت دوامدار کشورش از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، اطمینان داد".

خبرگزاری اسوشیتدپرس خبر داده است که بنا بر دلایل امنیتی، از خبرنگاران همراه آقای میلی خواسته شده بود که تا زمان پایان سفر وی به منطقه، از گزارش‌دهی در مورد دیدار این مقام نظامی با نمایندگان طالبان و سران افغان خود داری کنند.

این در حالی است که هیات سیاسی گروه طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر، معاون آن گروه برای سفر سه روزه به پاکستان رفته و سرگرم دیدار با مقام‌های آن کشور اند.

پس از دیدار شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان با ملا برادر، آقای قریشی نیز به کاهش خشونت در افغانستان تاکید کرد اما گفت که مسوولیت کاهش خشونت را نمی‌توان تنها به دوش طالبان افگند و به گفتۀ وی تمام طرف‌ها در این زمینه باید سهم خود را ادا کنند.

در همین حال، جنرال سکات میلر، قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ایتلاف در افغانستان نیز روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با اسوشیتدپرس گفته است که طالبان به حملات شان بر نیروهای افغان، به ویژه در ولایت‌های هلمند و قندهار شدت بخشیده اند.

آقای میلر که در تلاش برای پیشبرد روند صلح افغانستان ماه یکبار با مذاکره کنندگان طالبان دیدار می‌کند، در تازه‌ترین مصاحبه اش گفت: "ازریابی من این است که این کار، روند صلح را به خطر می‌اندازد – به هر اندازه که گراف خشونت بلند باشد، به همان اندازه گراف خطر بلند خواهد بود."

راس ویلسن، شارژدافیر سفارت امریکا در کابل نیز گفته است که شاهد "خطر فزایندۀ" ناشی از تشدید خشونت طالبان است.

بر اساس توافقنامه‌ای که طالبان در اواخر فبروری سال روان با ایالات متحده امضا کردند، زمینه برای خروج کامل قوای خارجی از افغانستان تا ماه می سال ۲۰۲۱ فراهم می‌شود، اما بر اساس این توافقنامه طالبان متعهد اند تا خشونت را کاهش داده و مذاکرات صلح را با حکومت افغانستان آغاز کنند.

اما به گفتۀ آقای میلر طالبان بر خلاف تعهد شان خشونت را افزایش بخشیده و در کنار آن کارزار تخریب شاهراه‌ها، پل‌ها و دیگر زیربناها را آغاز کرده اند که به گفتۀ این مقام نظامی امریکایی "برای مذاکرات صلح، بازسازی و ثبات" افغانستان سازنده نیست.

با اینحال، ایالات متحده بر اساس توافقنامۀ دوحه به کاهش حضور نظامی خود در افغانستان ادامه داده است. آقای میلر گفته است که سرگرم عملی کردن فرمان اجرایی دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده است. بر اساس این فرمان شمار نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان باید تا ۱۵ جنوری ۲۰۲۱ از ۴۵۰۰ به مرز ۲۵۰۰ نظامی کاهش یابد.

XS
SM
MD
LG