لینک های دسترسی

Breaking News

دهلیز هوایی افغانستان – اروپا گشایش یافت


دهلیز هوایی میان افغانستان و کشورهای اتحادیه اروپا، روسیه، امارات متحده عربی، چین و تمام شهرهای هندوستان امروز پنجشنبه (۵ میزان) رسمأ افتتاح شد و در نخستین پرواز ۱۲ تُن قره قل و ۸ تُن قالین به ایتالیا و پولند و و چهار تُن انگور به هند صادر گردید.

اجمل عبدالرحیم‌زی، معین وزارت صنعت و تجارت افغانستان، گفت که صادرات افغانستان در سال جاری ۳۲ درصد افزایش یافته است و دلیل آن ایجاد دهلیزهای هوایی و راه‌های ترانزیتی مختلف است.

آقای عبدالرحیم‌زی افزود که حکومت افغانستان برای ایجاد سهولت به تاجران این کشور، متعهد است و از سکتور خصوصی حمایت می‌کند.

اندرس فیچر، معاون سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان از گشایش این دهلیز هوایی استقبال کرده و گفت که کشورهای اروپایی به افزایش روابط تجارتی با افغانستان علاقمند اند.

خانجان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفت که با ایجاد این دهلیز هوایی برای نخستین بار قره قل این کشور پس از ۳۰ سال، به اروپا صادر می‌‎شود.

آقای الکوزی روی معیاری ساختن بسته بندی محصولات افغانستان به ویژه میوه این کشور تأکید ورزید و از حکومت افغانستان خواست تا راه‌های ترانزیتی زمینی را نیز برای تاجران این کشور جستجو و ایجاد کند.

به گفته آقای الکوزی، سال گذشته ۴۷ هزار تُن محصولات افغانستان به شمول میوه این کشور از طریق دهلیز هوایی به هند صادر شده است

پیش از این افغانستان با کشورهای هند، ترکیه و قزاقستان از طریق دهلیز هوایی تجارت داشت که بربنیاد آمار اتاق تجارت و صنایع افغانستان، از زمان ایجاد این دهلیزهای هوایی تا اکنون، ۳۲ هزار تُن به ارزش ۶۰ میلیون دالر تولیدات افغانستان به این کشورها صادر شده است.

XS
SM
MD
LG