لینک های دسترسی

Breaking News

برگزاری نشست سه‌جانبۀ افغانستان، پاکستان و چین


وزارت خارجۀ افغانستان از برگزاری نشست سه‌جانبۀ کابل، اسلام‌آباد و بیجینگ به روز پنجشنبه سوم جون (۱۳ جوزا) خبر داد.

حامد تهذیب، معاون سخنگوی این وزارت به صدای امریکا گفت که چهارمین دور این نشست سه‌جانبه به گونۀ غیرحضوری و آنلاین برگزار می‌شود.

به گفتۀ تهذیب، قرار است که وزیران خارجۀ افغانستان، پاکستان و چین دربارۀ پیگیری نشست قبلی، اعتمادسازی و برداشتن گام‌های عملی برای مبارزه با چالش‌های مشترک و مبارزه با همه‌گیری کروناویروس صحبت کنند.

معاون سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان افزود که مبارزه با تروریزم، تامین صلح در افغانستان و منطقه، گسترش همکاری‌ها در خصوص تطبیق پروژه‌های ترانسپورتی و منطقه‌ای نیز در آجندای این نشست شامل است.

این نشست سه‌جانبه در حالی برگزار می‌شود که یک بار دیگر روابط کابل – اسلام‌آباد پرتنش شده است.

کارشناسان سیاسی و روابط بین‌الملل به این باور اند که با توجه به تنش میان کابل و اسلام‌آباد و همچنان بن‌بست مذاکرات صلح در دوحه، برگزاری چنین نشست ضرورت جدی است.

نجیب‌الله آزاد، رییس جنبش اعتماد به صدای امریکا گفت که در این نشست، بیشتر در مورد بهبود روابط افغانستان و پاکستان و رفع چالش‌ها فراراه مذاکرات دوحه صحبت خواهد شد.

اما فیض‌محمد زلاند، استاد پوهنتون دیدگاه متفاوت دارد. او با اشاره به نشست‌های قبلی کابل، اسلام‌آباد و بیجینگ به صدای امریکا گفت که در این نشست نیز سه کشور در مورد برخی مسایل "فقط در روی کاغذ" به توافق خواهند رسید.

به باور آقای زلاند، پاکستان و چین تا اکنون در بحث‌های شان افغانستان را یک کشور قدرتمند در نظر نگرفته اند و به همین دلیل خواست‌های افغانستان در نشست‌های سه‌جانبه جدی گرفته نمی‌شود.

نشست سه‌جانبه کابل، اسلام‌آباد و بیجینگ در حالی برگزار می‌شود که مقامات پاکستانی روابط شان را با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان قطع کرده اند.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان حدود دو هفته پیش در جریان سفرش به ولایت ننگرهار، به انتقاد تند از پاکستان پرداخت و گفت که این کشور "هیچ عزت و افتخار ندارد."

وزارت خارجه پاکستان به تاريخ ۱۷ ماه می با نشر اعلامیه‌ای، این اظهارات مشاور امنیت ملی افغانستان را "غیر مسوولانه" و "اتهامات بی‌بنیاد" خواند و افزود که این گونه اظهارات اعتماد میان اسلام‌آباد و کابل را آسیب می‌رساند.

یک مقام ارشد حکومت پاکستان به صدای امریکا گفت که پس از این اسلام‌آباد هیچ تعامل دو جانبه با مشاور امنیت ملی افغانستان نخواهد داشت.

اما حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان در ۲۹ ماه می از قطع روابط پاکستان با این شورا ابراز بی‌خبری کرد و گفت که تا اکنون این تصمیم اسلام‌آباد از مجرای دپلوماتیک با کابل شریک نشده است.

XS
SM
MD
LG