لینک های دسترسی

Breaking News

هراس از گسترش کروناویروس؛ ترکمنستان مرز خود را با افغانستان بست


در پی شناسایی یک واقعۀ مثبت کروناویروس در ولایت هرات، ترکمنستان مرز خود را با افغانستان مسدود کرده است.

مقام‌های محلی هرات گفته اند که از صبح سه شنبه ۲۵ فبروری (ششم حوت) ترکمنستان مرز خود را در تورغندی با افغانستان بسته کرده است.

امین‌الله آزادانی، مسوول روابط خارجی ولایت هرات به صدای امریکا گفته است که اکنون رفت و آمد از مرز تورغندی متوقف شده است، اما به گفتۀ وی گفتگوها با مقام‌های ترکمنستان جریان دارد تا مرز بازگشایی و رفت و آمد در امتداد مرز عادی شود.

تا کنون حکومت ترکمنستان در مورد انسداد مرز خود با افغانستان یا هم خواست مقام‌های افغان برای بازگشایی مرز چیزی نگفته است.

پیش از این شورای امنیت ملی افغانستان، در پی افزایش واقعات و مرگ و میر ناشی از کروناویروس در ایران، رفت و آمد را هم از طریق زمین و هم از طریق هوا با ایران متوقف کرد، اما مرزهای ایران و افغانستان روز سه شنبه ۲۵ فبروری بازگشایی شد.

عبدالحکیم تمنا، رییس صحت عامه ولایت هرات باز شدن دوبارۀ مرز اسلام‌قلعه با ایران را برای شهروندان هرات خطرناک خواند و افزود که تیم‌های صحی در این ولایت امکانات کافی برای بررسی هزاران مسافر را ندارند.

آقای تمنا همچنان تایید کرد که تا اکنون هفت فرد مشکوک به کروناویروس به شمول یک زن در شفاخانه حوزوی این ولایت بستری اند.

مقام‌های ایرانی گفته اند که تا کنون ۹۵ واقعۀ مثبت کروناویروس در ایران ثبت شده است و رقم مرگ و میر ناشی از این ویروس در آن کشور به ۱۵ نفر رسیده است.

شورای امنیت ملی افغانستان پس از تصمیم گیری در مورد انسداد مرز افغانستان با ایران، به وزارت‌های تجارت و زراعت آن کشور توصیه کرده بود تا "جهت افزایش تجارت و ترانزیت با کشورهای آسیای میانه" تدابیر احتمالی را اتخاذ کنند.

XS
SM
MD
LG