لینک های دسترسی

Breaking News

کروناویروس؛ مرز اسلام قلعۀ هرات با ایران دوباره باز شد


عکس (آرشیف)
عکس (آرشیف)

شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرده است که حکومت افغانستان پس از دو روز مرز اسلام‌قلعۀ هرات با ایران را برای رفت و آمد باز کرده است.

حکومت افغانستان پیش از این به هدف جلوگیری از گسترش کروناویروس هر گونه رفت و آمد هوایی و زمینی را با ایران به گونۀ موقت متوقف کرده بود.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی روز سه شنبه ۲۵ فبروری (ششم حوت) در صفحه تویترش نگاشته است این کار پس از اقدامات پیشگیرانۀ وزارت صحت افغانستان صورت گرفته است.

آقای فیصل افزوده است: "براساس تصمیم کمیته کاری مبارزه با کروناویروس و دستورالعمل‌های سازمان صحی جهان،‌ روند تردد بازگشت کنندگان به افغانستان بعد از اقدامات پیشگیرانه وزارت صحت عامه و در تفاهم با وزارت امور خارجه ادامه می‌یابد".

مسوولان صحی در سرحد بندر اسلام قلعۀ ولایت هرات می‌گویند که در جریان امروز (سه شنبه) صدها شهروندان افغان از ایران وارد کشورشان شده اند.

داکتر نور احمد محمدی، مسوول تیم صحی مستقر در مرز اسلام قلعۀ هرات به صدای امریکا گفت این افغان‌ها پس از معاینات صحی اجازه ورود به ولایت هرات داده می‌شوند.

عبدالحکیم تمنا، رییس صحت عامه ولایت هرات باز شدن دوبارۀ مرز اسلام‌قلعه با ایران را برای شهروندان هرات خطرناک خواند و افزود که تیم‌های صحی در این ولایت امکانات کافی برای بررسی هزاران مسافر را ندارند.

آقای تمنا همچنان تایید کرد که تا اکنون هفت فرد مشکوک به کروناویروس به شمول یک زن در شفاخانه حوزوی این ولایت بستری اند.

سه واقعه مشکوک کروناویروس در غور و فراه ثبت شد

همزمان با افزایش نگرانی‌ها در هرات ناصر خاضع، والی ولایت غور از شناسایی نخستین واقعه مشکوک کروناویروس در این ولایت خبر داد و افزود که فرد مشکوک به بیماری این ویروس قرنطین شده است.

آقای خاضع به صدای امریکا گفت که این فرد که علایم کروناویروس را دارد به تازگی از کشور ایران به این ولایت بازگشته و هم اکنون تحت مراقبت‌های صحی در شفاخانۀ این ولایت قرار دارد.

از سوی هم مقام‌های صحی ولایت فراه از شناسایی دو واقعه کروناویروس در این ولایت خبر داده و گفته اند که این افراد در حال حاضر قرنطین شده اند.

عبدالجبار شایق، رییس صحت عامه این ولایت به صدای امریکا گفت که این افراد دوکانداران "بازارچه مشترک افغانستان و ایران" در مرز ولایت فراه استند.

داکتر شایق افزود این دو مرد که علایم بیماری کروناویروس را دارند‌ دیروز پس از بررسی کارمندان تیم صحی در مرز ولایت فراه با ایران شناسایی و قرنطین شده اند.

مقام‌های محلی ولایت غور و فراه گفته اند که وضعیت صحی این افراد قناعت بخش است و قرار است نمونه‌های معاینات آنان به کابل فرستاده شوند.

همزمان با بازشدن مرز با ایران ترکمنستان مرز خود را با افغانستان در بندر تورغندی ولایت هرات مسدود کرده است. مقام‌ها در این ولایت هدف این کار ترکمنستان را جلوگیری از شیوع کروناویروس به آن کشور عنوان کرده اند.

وزارت صحت عامه افغانستان دیروز از نخستین واقعه مثبت کروناویروس در ولایت هرات خبر داده و در این ولایت حالت اضطرار اعلام کرد.

XS
SM
MD
LG