لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان و پاکستان به زودی نشست‌های چهارجانبه را از سرمی‌گیرند


در این دور نشست چهارجانبه مقامات افغان و پاکستانی گفتگو می‌کنند و مقامات چینایی و امریکایی نقش نظارتی دارند
در این دور نشست چهارجانبه مقامات افغان و پاکستانی گفتگو می‌کنند و مقامات چینایی و امریکایی نقش نظارتی دارند

مقام‌های افغان و پاکستانی تأیید می‌کنند که در روزهای نزدیک نشست‌ چهارجانبه میان افغانستان، پاکستان، چین و ایالات متحده امریکا به ادامه نشست‌های چهارجانبۀ قبلی، برگزار می‌شود.

قادرشاه، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان در صحبت با رادیو آشنا – صدای امریکا گفت، نشست چهارجانبۀ صلح به ادامه نشست‌های قبلی در نیمۀ ماه جاری میلادی، در مسقط پایتخت عمان برگزار خواهد شد.

به گفتۀ وی، در این دور نشست چهارجانبه مقامات افغان و پاکستانی گفتگو می‌کنند و مقامات چینایی و امریکایی نقش نظارتی دارند.

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفت، از جانب افغانستان هیأتی بلندرتبه با حضور مقام‌های شورای عالی صلح این کشور، اشتراک خواهند داشت.

او افزود "اهداف مشخص تعقیب می‌گردد، بالای راهکارها برای رسیدن به اهداف بحث می‌شود و همین گونه در رابطه به ایجاد میکانیزم گفتگوهای صلح بحث می‌شود و توقع ما این است که این گونه گفتگوها یا مذاکرات نتیجۀ مثبت داشته باشد".

پیش از این، خواجه محمدآصف وزیر خارجۀ پاکستان نیز در صحبت با بخش اردوی صدای امریکا، گفته بود که نشست چهارجانبه به تاریخ ۱۶ اکتوبر در عمان برگزار می‌شود.

آخرین دور نشست‌های چهارجانبه یک‌ونیم سال قبل در کابل برگزار گردید، که به گفتۀ مقام‌های افغان از سوی حکومت این کشور، به دلیل تحقق نیافتن تعهدات پاکستان، به تعویق افتاده بود.

این در حالی است که قادرشاه، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفت، محمدحنیف اتمر، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان و خواجه محمد آصف، وزیر خارجه پاکستان در حاشیۀ نشست سازمان ملل متحد در نیویارک روی سپردن پنج طالب زندانی نزد پاکستان به جانب افغانستان صحبت کرده اند.

قادرشاه، در این مورد جزئیات بیشتر ارائه نکرد و گفت، بحث مقامات دو کشور نیز با جزئیات نبوده است و دو طرف به توافق نهایی در این زمینه، نرسیدند.

قادر شاه نگفت که این پنج زندانی طالب که جانب افغانستان خواستار آن است، از چه سطح و مقامی در میان گروه طالبان برخوردار بودند؛ اما تأیید کرد که بیشتر زندانیان نزد حکومت پاکستان، افراد کلیدی و در سطح رهبری طالبان اند.

در همین حال، اکسپرس تربیون، روزنامۀ پاکستانی گزارش داده است که این زندانیان طالب، شامل ملاغنی برادر، عضو پیشین شورای رهبری کویته، ملا عبدالمنان نانی، ملا صمد ثانی و ملا سلیمان آغا می‌باشند.

XS
SM
MD
LG