لینک های دسترسی

Breaking News

نشست چهارجانبه در پاکستان پایان یافت


نشست امروز در اسلام آباد پنجمین نشست گروه هماهنگی چهارجانبه بود
نشست امروز در اسلام آباد پنجمین نشست گروه هماهنگی چهارجانبه بود

پنجمین نشست چهارجانبه با فراخوان صلح در افغانستان پایان یافت و همه طرف‌های شرکت کننده به تعهد شان برای حمایت از مذاکرات و یافتن راه حل سیاسی برای پایان جنگ در افغانستان تاکید مجدد ورزیدند.

بیانیۀ مشترک گروه هماهنگی چهارجانبه – افغانستان، پاکستان، چین و ایالات متحدۀ امریکا – که در پایان نشست امروز در اسلام آباد صادر شد در مورد ششمین نشست این گروه توضیحی نداده است، اما گفته است که طرف‌های شرکت کننده در مورد تاریخ آن توافق خواهند کرد.

نماینده‌گان شرکت کننده در این نشست همچنان حملۀ دهشت افگنی ۱۹ اپریل را بر شهر کابل که منجر به کشته شدن بیش از ۶۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۳۵۰ نفر دیگر شد، تقبیح کردند.

حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام‌آباد به نماینده‌گی از افغانستان در این نشست شرکت داشت. سکرتر وزارت خارجۀ پاکستان به نماینده‌گی از کشورش، ریچارد ولسن نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان و پاکستان به نماینده‌گی از ایالات متحده و دینگ ژوجون نمایندۀ چین در امور خارجی به نماینده‌گی از بیجینگ در این نشست شرکت داشت.

پیش از برگزاری این نشست، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان گفته بود که حل منازعۀ افغانستان و چگونگی تطبیق نقشۀ راه صلح که در نشست‌های قبلی نهایی شده بود، از اهداف اصلی نشست امروز است.

وزارت خارجۀ افغانستان گفته است که در این نشست چهارجانبه، تعهدات چهار نشست قبلی ارزیابی می‌گردد. خیرالله آزاد معاون سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان به صدای امریکا گفت که این مسأله ارزیابی خواهد شد که تعهدات چهار کشور شرکت‌کننده به چه میزانی عملی شده است.

نماینده‌گان گروه چهار جانبه در آخرین نشست خود در کابل در چهارم ماه حوت سال گذشتۀ خورشیدی تصمیم گرفتند تا اولین گفتگوی مستقیم با طالبان در ماه مارچ میلادی برگزار شود؛ اما طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که در این مذاکرات شرکت نمی‌کنند.

همچنان در این نشست توافق صورت گرفت که هر چهار کشور به ویژه پاکستان اقدامات جدی را علیه گروه‌های تندروی که حاضر به مذاکرات نیستند، روی دست بگیرند.

اما مقامات افغان ادعا دارند که پاکستان به تعهدات خود عمل نکرده است. حکومت افغانستان هنوز تآکید دارد، بر ضد طالبانی که به گفتگوهای صلح حاضر نیستند، باید از سوی پاکستان اقدامات نظامی صورت بگیرد.

دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفت که این کشور گفتگوهای بین‌الافغانی را با مخالفین مسلح مؤثر می‌داند.

آقای مینه‌پال افزود "خواست حکومت افغانستان این است که پاکستان باید اول تعهدات خود را تکمیل کند که در نشست چهارجانبه وعده داد. برضد گروه‌های اقدامات عملی انجام دهد که در خاک آن کشور حضور دارند؛ اما حملات انفجاری و انتحاری در افغانستان انجام می‌دهند و مردم بی‌گناه را می‌کشند".

از سوی دیگر ناصر جنجوا، مشاور امنیت ملی صدراعظم پاکستان، سه شنبه گفت که افغانستان و پاکستان با آزمون‌ها و دشواری‌های جدی مواجه اند و با هم باید در مقابل آن بیایستند. آقای جنجوا گفت با آن که کشورش با افغانستان در بعضی موارد اختلاف نظر دارد اما هردو کشور دیدگاه مشترک دارند.

این مقام پاکستانی گفت "ما بسیار صادقانه تلاش می‌ورزیم که روند آشتی را کمک کنیم. ما تلاش می‌کنیم تا نقش مانرا در تامین صلح در افغانستان و در مناطق ناامن خود ما، ایفا کنیم".

اما محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، پیش از این در سخنرانی خود در شورای ملی این کشور گفت، توقع ندارد که پاکستان طالبان را به میز مذاکره حاضر کند.

XS
SM
MD
LG