لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: امریکا روند صلح افغانستان را مصدوم کرد


مشاور صدر اعظم پاکستان، ایالات متحده را به نقض حاکمیت ملی پاکستان متهم کرد
مشاور صدر اعظم پاکستان، ایالات متحده را به نقض حاکمیت ملی پاکستان متهم کرد

حکومت پاکستان کشته شدن اختر محمد منصور رهبر پیشین طالبان را در حملۀ طیارۀ بی پیلوت امریکایی در ایالت بلوچستان تایید کرد.

سرتاج عزیز مشاور صدر اعظم پاکستان در امور خارجی گفت که همه مدارک تایید می کندکه فرد کشته شده در این حمله ملا منصور، رهبر طالبان، بوده است که با هویت جعلی به نام ولی محمد سیر و سفر می کرده است.

در حالیکه مقام‌های امریکایی ملا منصور را سد بزرگ بر سر راه مذاکرات صلح افغانستان می دانستند، آقای عزیز گفت که ملا منصور مخالف مذاکرات صلح نبود و به گفتۀ وی کشته شدن وی جنگ افغانستان را پیچیده‌تر ساخته است.

مقام‌های پاکستانی استفاده از نیرو را بر ضد طالبان مایۀ بی ثباتی بیشتر افغانستان می پندارند، اما در تازه ترین واکنش رئیس جمهور افغانستان با اشاره به کشته شدن ملا منصور، در صفحۀ تویتر خود نگاشته است که اگر طالبان به روند صلح نپیوندند به سرنوشت شبیه رهبران شان دچار خواهند شد.

آقای عزیز روز پنج شنبه در یک کنفرانس خبری در اسلام آباد حملۀ طیارۀ بی پیلوت امریکایی را که منجر به مرگ رهبر طالبان شد، نقض حاکمیت ملی پاکستان و تخطی از اصول منشور سازمان ملل متحد خواند. او افزود که این حمله روند صلح افغانستان را آسیب رسانده است.

هفتۀ گذشتۀ گروه هماهنگی چهار جانبه - افغانستان، پاکستان، ایالات متحده و چین – به هدف زمینه سازی برای مذاکرات صلح افغانستان در پاکستان نشست داشتند که در آن به گفتۀ آقای عزیز همه طرف‌ها گفتمان سیاسی را مطلوبترین روش برای کشاندن طالبان به میز مذاکره پذیرفتند، اما وی می افزاید که به این "تفاهم احترام گذاشته نشد".

سرتاج عزیز همچنان گفت که حضور مهاجران افغان در پاکستان مایۀ نگرانی فزایندۀ پاکستان است، زیرا به گفتۀ وی دهشت افگنان و تندروان برای انجام شرارت، در کمپ‌های مهاجران پنهان می شوند. او افزود که اقدام موثر این است که مهاجران افغان فوراً به کشورشان برگشت داده شوند.

هرباری که روابط میان کابل و اسلام آباد کشیده شده است، مقام‌های پاکستانی از مهاجران افغان به عنوان ابزار فشار بر افغانستان کار گرفته است. زیرا حکومت افغانستان که بر علاوۀ شورشگری طالبان با طیف گستردۀ مشکلات دست و پنجه نرم می کند، توانایی پذیرش و اسکان مجدد انبوه عودت کننده‌گان را ندارد.

حدود یک و نیم میلیون مهاجر افغان در پاکستان ثبت و راجستر بوده و تخمین زده می شود که حدود یک میلیون مهاجر دیگر افغان بدون مدرک در آن کشور اقامت داشته باشند.

XS
SM
MD
LG