لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان قرارداد ۱۰ ساله واردات برق را با ازبیکستان امضا کرد


شرکت برق افغانستان می‌گوید که افغانستان قرارداد ده ساله واردات برق را با ازبیکستان امضا کرده است که "تاریخ افغانستان نخستین گام مهم در عرصه خرید انرژی برق" شمرده می‌شود.

یک هیات از مقام‌های افغان در نخستین نشست وزیران انرژی سازمان همکاری‌های اقتصادی منطقوی آسیا در تاشکند اشتراک کرده و این قرارداد را در حاشیه این نشست با مقام‌های ازبیکستانی به امضا رسانده اند.

وحیدالله توحیدی، سخنگوی شرکت برق افغانستان (برشنا) روز یک شنبه ۲۲ سپتمبر (۳۱ سنبله) به صدای امریکا گفت با قراداد ده ساله واردات انرژی برق، نرخ فی کیلوات برق وراداتی از آن کشور مطابق "زمان و شرایط" تعیین خواهد شد.

آقای توحیدی افزود: "در کنار این، سرپرست وزارت مالیه و رییس عمومی برق افغانستان با رییس انرژی ترکمنستان دیدار کرده و در بخش همسان‌سازی "سنکرونایزیشن" شبکه های برق با کشورهای آسیای مرکزی (ترکمنستان - ازبیکستان) نیز تفاهم صورت گرفت که افغانستان از این بابت سالانه ۶۰۰ میلیون دالر را پس انداز می‌نماید."

به گفته آقای توحیدی با امضای این تفاهم‌نامه، "افغانستان به چهار راه انتقال انرژی برق" مبدل خواهد شد.

براساس معلومات شرکت برق افغانستان، این کشور اکنون ۳۰۰ میگاوات برق از ازبیکستان وارد می‌کند.

افغانستان حدود ۷۰ درصد برق مورد نیاز خود را از ازبیکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ایران وارد می‌کند و هچنان نزدیک به ۳۰ درصد برق مورد نیازش را از تولیدات داخلی تامین می‌کند.

XS
SM
MD
LG