لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان از پاکستان عاملان حملۀ کندهار را می‌طلبد


در حمله بر مهمانخانۀ والی کندهار کم از کم ۱۲ نفر کشته شد
در حمله بر مهمانخانۀ والی کندهار کم از کم ۱۲ نفر کشته شد

رئیس امنیت ملی افغانستان از حکومت پاکستان خواست تا سه نفری را که در حمله بر مهمانخانۀ والی کندهار دست داشتند و با عامل اصلی این رویداد در ساحۀ چمن دیدار کرده اند، به مقام‌های افغان تحویل دهد.

معصوم ستانکزی در کنفرانس خبری در کابل از سید محبوب آغا، آشپز مهمانخانه به عنوان عامل اصلی حمله یاد کرد و گفت که وی به جرم خود اعتراف کرده است. او گفت که محبوب آغا همچنان اعتراف کرده است که در پیوند با این حمله با سه نفر در چمن دیدار و گفتگو کرده است. آقای ستانکزی هویت این سه نفر را فاش نکرد.

رئیس امنیت ملی افغانستان گفت که به آشپز مهمانخانۀ والی کندهار در بدل کمک برای انجام این حمله، وعدۀ پرداخت ۳۰ هزار دالر امریکایی و یک خانه در آن‌سوی خط دیورند داده شده بود.

ادارۀ تحقیقات فدرال ایالات متحده، سازمان استخبارات امارات متحدۀ عربی و ریاست امنیت ملی افغانستان به گونۀ مشترک این حمله را پیگرد کرده و به گفتۀ آقای ستانکزی ۶۵ نفر - از والی گرفته تا افراد عادی - در پیوند با این رویداد تحقیق شده است.

بربنیاد یافته های این تحقیقات، رئیس امنیت ملی افغانستان گفته است که در این حمله از دو نوع مواد انفجاری قوی – TNT و RDX – کارگرفته شده بود.

در حمله بر مهمانخانه والی کندهار به تاریخ ۱۱ جنوری سال روان، پنج دیپلومات امارات متحده عربی، معاون والی، دو عضو شورای ملی افغانستان، هاشم کرزی، پسر کاکای حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان، دو کارمند وزارت خارجۀ افغانستان و ترجمان سفارت امارات متحده عربی کشته شدند.

همایون عزیزی والی کندهار و بن جمعه محمد عبدالله الکعبی سفیر امارات متحدۀ عربی در میان ۱۹ تن از زخمی شدگان این رویداد بودند که چند روز بعد آقای کعبی در اثر شدت زخم‌ها درگذشت.

XS
SM
MD
LG