لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت صحت: صدها کودک سالانه به دلیل اسهالات جان می‌دهند


وزارت صحت عامه می‌گوید که افغانستان هنوز در فهرست کشورهای است که بلندترین میزان تلفات کودکان زیر پنچ سال را دارد.

به گفته این وزارت، تنها در سال ۲۰۱۸ میلادی، بیش از سه و نیم میلیون واقعه اسهالات در میان کودکان زیر پنچ سال به ثبت رسیده است.

به گفته این وزارت، بیماری اسهالات در افغانستان، جان ۶۴۴ کودک را در سال گذشته میلادی گرفته است.

فدا محمد پیکان، معین وزارت صحت روز سه شنبه ۱۵ اکتوبر (۲۳ میزان) در مراسم تجلیل از "روز جهانی شستن دست‌ها" گفت: "براساس سیستم‌های معلومات صحی افغانستان در سال ۲۰۱۸ میلادی، بیش از ۳.۵ میلیون واقعه اسهالات در میان کودکان زیر پنج‌ سال گزارش داده شده است. شواهد حاکی از آن‌ است که شستن دست‌ها با صابون، خاصتاً قبل از غذا خوردن و بعد از استفاده از تشناب‌ها، میتواند اسهالات را تا ۴۴ درصد کاهش دهد."

وزارت معارف افغانستان می‌گوید که برای جلوگیری از امراض مختلف و بلند بردن سطح آگاهی کودکان، یک کمپاین حمایتی در مورد "شستن دست‌ها با صابون" را در ۳۱۰ مکتب در کابل و ۲۶ ولایت افغانستان با همکاری صندوق حمایت از کودکان ملل متحد (یونسیف) راه اندازی کرده اند.

میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف افغانستان گفت: "شستن دست‌ها با آب و صابون در صحت ما یک نقش اساسی را ایفا می‌کند. بنابرین تمام معلمین، شاگردان و مردم باید اینکار را عادت خود بسازند شستن دست‌ها یک فعالیت یک‌روزه نیست، بلکه اینکار به یک بخش مهم فرهنگ ما تبدیل شده، معلمین و شاگردان باید از این فرهنگ در مکاتب، خانه‌ها و اجتماعات شان حمایت نمایند."

در همین حال، صندوق حمایت از کودکان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که برای بهبود وضعیت کودکان به ویژه در فراهم کردن آب آشامیدنی و تسهیلات بهتر حفظ و الصحه به همکاری‌هایش در افغانستان ادامه خواهد داد.

شیما سن گپتا، معاون نمایندۀ یونیسف در افغانستان گفت: "اداره یونسیف از طریق برنامه حفظ الصحه مرکز صحی، بر بهبود بخشیدن شیوه های شستن دست ها با صابون در مکاتب و مراکز صحی، بیشتر تأکید مینماید. بخاطر اینکه شستن دست ها موثر باشند، باید بشکل دوامدار در اوقات مهم، مانند بعد از استفاده از تشناب، بعد از تبدیل کردن دایپر اطفال، قبل از غذا دادن به اطفال یا قبل از دست زدن به غذا، صورت بگیرد."

پیش از این یونسف گفته بود که در افغانستان سالانه بیش از ۱۱ هزار کودک زیر سن پنج سال، و ۶۵۰۰ کودک نوزاد، قبل از رسیدن به یک ماهگی جان شان را از دست می‌دهند.

XS
SM
MD
LG