لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان آرای تقلبی را توسط تکنالوژی جدید شناسایی می‌کند


کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که آرای تقلبی با استفاده از اپلیکشن جدید در سیستم مرکزی بانک اطلاعاتی (دیتابیس) این کمیسیون قابل شناسایی است.

حنیف دانشیار، یکی از کمیشنران کمیسیون انتخابات روز چهارشنبه ۲۵ اگست (۳ میزان) گفت که تمام آرای ریخته شده به صندوق های رای در مراکز رای‌دهی، توسط دستگاه بایومتریک قابل تشخیص است و جلو آرای تکراری و نیابتی در انتخابات ریاست جمهوری روز شنبه (۶ میزان) گرفته خواهد شد.

او افزود: "اپلیکشنی که ما این بار ساخته ایم، تمام مراحل‌اش هیچ مشکلی نداشت، نشان انگشت تکراری را تشخیص کرد، چهره تکراری را تشخیص کرد، کسانی که از استیکر تکراری رای داده بود، این را هم تشخیص کرد. یعنی تمام فضایی را که ما احساس می‌کنیم که تقلب است، آرای تکراری و آرای نیابتی، اینها را تشخیص کرد."

به گفتۀ آقای دانشیار نتایج کارکرد این اپلیکشن را کمپنی آلمانی دارملوگ – که فراهم‌کننده دستگاه‌های بایومتریک و تمام ملحقات آن است – به روز دوشنبه (اول میزان) به کمیسیون انتخابات فرستاده است.

همچنان بر بنیاد طرزالعمل کمیسیون انتخابات، آرایی که در بایومتریک ثبت نباشد، باطل است.

آقای دانشیار تاکید کرد: "ما برای رای تعریف داریم این بار، رای آن رایی است که یک شخص فزیکی می‌آید، استیکر دارد، در لیست رای‌دهندگان شامل است، مشخصات بایومتریک وی گرفته می‌شود... رای بدون بایومتریک رای نیست."

کمیسیون انتخابات افغانستان برای معلومات آنی از روند رای‌دهی و رقم آرا در مراکز رای‌دهی، ویب سایتی را ساخته است که تمام تیم‌های انتخاباتی از این طریق می‌توانند اطلاعات لازم را به دست آورند.

حنیف دانشیار گفت که تمام معلومات از دستگاه بایومتریک پس از انتقال به سیستم در این سایت قابل دسترس خواهد بود.

او افزود: "هر تکت انتخاباتی به آن دسترسی دارد، ما یک کُد برای آنان می‌دهیم که هم‌زمان چه اوراق نتایج که از محل انتقال پیدا می‌کند، چه آمار رای‌دهندگان بایومتریکی انتقال پیدا می‌کند، تمام تکت‌های انتخاباتی هم‌زمانی که ما در جریان قرار می‌گیریم، آنها نیز در جریان قرار می‌گیرند."

این راهکارها در حالی سنجیده شده است که هنوز هم نهادهای ناظر بر انتخابات نگران شفافیت، سراسری بودن و عادلانه بودن انتخابات استند.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تا دو روز دیگر برگزار شود. کمیسیون انتخابات گفته است که در این انتخابات بیش از ۹.۶ میلیون رای دهنده ثبت نام کرده است.

XS
SM
MD
LG