لینک های دسترسی

Breaking News

کمیسیون شکایات فیصله‌اش را در مورد اعتراض‌های استینافی اعلام کرد


کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان تصمیم‌اش را در پیوند به اعتراض‌های استینافی و استثنایی اعلام کرد که بربنیاد آن بخشی از آرایی که در مورد آن اعتراض وجود داشت، بازشماری و تفتیش می‌شود.

زهره بیان شینواری، رییس این کمیسیون روز چهارشنبه پنجم فبروری (۱۶ دلو) به خبرنگاران گفت که از ۱۳۷ هزار و ۶۳۰ رای که اعتراض به مشکوک بودن آن وجود دارد، ۱۰ درصد آن و از مجموع آرای خارج از وقت که ۱۰۲ هزار رای را دربر می‌گیرد، ۱۵ درصد آن تفتیش و بازشماری خواهند شد.

به گفته خانم شینواری در صورتی که پس از تفتیش و بازشماری، ۶۵ درصد نمونه‌ها، معیارهای مدنظر گرفته شده را تکمیل کند، تمام آرا معتبر دانسته می‌شود؛ اما اگر معیارها تکمیل نباشند تمام آرا به بازشماری و تفتیش مجدد خواهد رفت.

معیارهای مدنظر گرفته شده به این بررسی، یکسان بودن ژورنال، برگه نتایج و معلومات بایومتریکی گفته شده است.

محمد قاسم الیاسی، کمیشنر و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت که در مورد اعتراض‌های مبنی بر تفاوت آرا در برگه نتایج و معلومات بایومتریکی، اگر تفاوت بالاتر از شش رای باشد، آن محلات تفتیش خواهد شد.

به گفته مقام‌های کمیسیون شکایات، در رابطه به چگونگی بایومتریک آرای ۲۹۸ محلی که اعتراض وجود دارد، تصمیم گرفته شده است که آرای این محلات بازشماری شود.

آقای الیاسی، ابراز امیدواری کرد که کمیسیون انتخابات بتواند پس از یک هفته، نتایج انتخابات را اعلام کند.

هنوز دسته‌های انتخاباتی به فیصله‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی واکنش نشان نداده اند.

XS
SM
MD
LG