لینک های دسترسی

Breaking News

امیدواری افغانستان از نهایی‌شدن مذاکرات امریکا با طالبان


در حالی که مقام‌های امریکایی از پیشرفت‌های "قابل ملاحظه" در مذاکرات ایالات متحده با طالبان در دوحه خبر داده اند؛ کابل امیدوار است که این پیشرفت‌ها منجر به امضای توافق صلح شود.

وحید عمر، مشاور ریاست جمهوری افغانستان روز پنجشنبه ۱۳ فبروری (۲۴ دلو) در صحبت با خبرنگاران ابراز امیدواری کرد تا مذاکرات امریکا و طالبان به نتایجی برسد که به گفتۀ وی "مذاکره مستقیم میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالب‌ها صورت بگیرد".

اما آقای عمر تاکید کرد که خشونت‌ها در افغانستان پایان یابد و آتش‌بس در این کشور برقرار شود تا زمینه گفتگو در فضای اعتماد فراهم گردد.

این در حالی است که هنوز طالبان به آتش‌بس توافق نکرده اند؛ بلکه به گفتۀ مقام‌های امریکایی طرح کاهش خشونت‌ها را روی میز گذاشته اند.

عبدالله عبدالله، رییس اجراییه افغانستان نیز که در نخستین سالیاد درگذشت صبغت‌الله مجددی، رییس جمهور پیشین افغانستان صحبت می‌کرد، توافق روی کاهش جنگ و خشونت‌ها را در راستای هموارشدن راه برای گفتگوها میان افغان‌ها موثر خواند.

او گفت: "حالا اگر یک نفر کمتر در این مملکت کشته می‌شود، خون یک نفر کمتر می‌ریزد، این خودش یک قدم است...پس از این قدم استقبال می‌کنیم به حیث زمینه‌ساز به صلح واقعی، پایدار و عادلانه در کشور".

همچنان در این نشست، محمدحنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان ابراز امیدواری کرد که جزییات آنچه او "توافق" خواند، با حکومت و مردم افغانستان شریک شود.

او گفت که سیاسیون افغانستان چشم به راه این استند تا بدانند که میان امریکا و طالبان برای مذاکرات بین‌الافغانی چه توافقی صورت گرفته است؟

همچنان آقای اتمر بر حفظ نظام جمهوری در این کشور تاکید کرد و افزود: "از حکومت تقاضا می‌کنیم که بی‌اتفاقی‌های انتخاباتی را یکسو بگذارد. زمان آن رسیده است که به زودی با هم اتفاق بکنیم و یک تیم ملی مذاکره را ایجاد بکنیم و یک رهبری با عظمت را به خاطر صلح به میان بیاوریم".

این در حالی است که دونالد ترمپ، رییس جمهوری ایالات متحده توافقنامه صلح با طالبان را مشروط تایید کرده است. بر بنیاد گزارش‌ها اگر طالبان به وعده‌های شان مبنی بر کاهش خشونت عمل کنند، ایالات متحده توافق صلح را با آن گروه امضا خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG