لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ توافقنامه صلح با طالبان را مشروط تایید کرده است – گزارش


اگر طالبان به وعده‌های شان مبنی بر کاهش خشونت عمل کنند، ایالات متحده توافق صلح را با آن گروه امضا خواهد کرد.

مقام‌های امریکایی به روزنامۀ نیویارک تایمز گفته اند که دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا با این شرط، امضای توافق صلح با طالبان را تایید کرده است.

روزنامۀ نیویارک تایمز، بدون ذکر نام، از قول این مقام‌های امریکایی گزارش داده است که امضای این توافق امکان دارد که به طولانی‌ترین جنگ امریكا نقطۀ پایان بگذارد.

این مقام‌های امریکایی به روزنامۀ نیویارک تایمز گفته اند که توافق مشروط آقای ترمپ، بستگی به تعهد و پابندی کامل طالبان به کاهش خشونت‌ها دارد.

نیویارک تایمز از قول یک دپلومات ارشد امریکایی گزارش داده است که در اصول توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان تا مرز ۹۵ درصد تایید شده است، اما به گفتۀ این مقام امریکایی، توافق تا چند هفتۀ دیگر نهایی و امضا خواهد شد.

در همین حال، مارکس پوتزل، فرستادۀ آلمان برای افغانستان نیز گفته که خبرهای دلگرم‌کننده از دوحه، کابل و واشنگتن می‌رسد.

او در تویتی گفته است که هیچ یک از جوانب درگیر در افغانستان نباید این "پیشرفت سخت" را در مذاکرات ایالات متحده و طالبان به مخاطره بیاندازد.

آقای پوتزل در یک تویت نوشته است: "همه باید اراده سیاسی خود را برای شروع مذاکرات معنی‌دار بین‌الافغانی نشان دهند. آلمان آماده تسهیل است".

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو از خبر "پیشرفت در مذاکرات امریکا-طالبان" استقبال کرد، اما هشدار داد که گروه طالبان باید خشونت شان را کاهش دهند.

آقای ستولتنبرگ روز چهارشنبه ۱۲ فبروری (۲۳ دلو) پیش از آغاز نشست وزیران دفاع ناتو گفت: "طالبان باید تمایل واقعی و قابلیت شان را به کاهش خشونت در عمل نشان دهند تا زمینه را برای پیشرفت در راستای تامین صلح پایدار در افغانستان فراهم کنند".

قرار است وزیران دفاع ناتو در نشست روز پنجشنبه ۱۳ فبروری در بروکسل، پایتخت بلجیم در مورد ادامۀ ماموریت آموزشی و مشورتی این پیمان به قوای مسلح افغانستان نیز بحث کنند.

از سویی هم، کرن دیکر معاون سفیر ایالات متحده در کابل، در گفتگو با عبدالسلام رحیمی، وزیر دولت افغانستان در امور صلح روی پیشرفت‌های روند صلح گفتگو کرده است.

بر بنیاد اعلامیۀ وزارت دولت در امور صلح که روز چهارشنبه ۱۲ فبروری (۲۳ دلو) منتشر شده است، خانم دیکر از مذاکرات دوحه یادآوری کرده و گفته است که طالبان طرح کاهش خشونت را با دولت افغانستان پیشنهاد کرده است.

معاون سفیر ایالات متحده در کابل گفته است: "این گروه جزییات طرح‌شان را شریک خواهند کرد".

عبدالسلام رحیمی در این دیدار گفته است که حکومت افغانستان نظریات و طرح‌های تمام سیاسیون را در نظر می‌گیرد و بخش اعظم سیاسیون هم‌صدایی در این بخش دارند.

همچنان آقای رحیمی تاکید کرده است که در رابطه به زندانیان طالبان حکومت اقدامات لازم و موثری را روی دست گرفته است.

XS
SM
MD
LG