لینک های دسترسی

Breaking News

نبود آتش بس به معنی ناکام شدن روند صلح نیست – دپلومات امریکایی


جررد بلنک، سرپرست سابق نمایندگی خاص ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان
جررد بلنک، سرپرست سابق نمایندگی خاص ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان

جررد بلنک، سرپرست سابق نمایندگی خاص ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان، مذاکرات میان واشنگتن و طالبان را آغاز تلاش برای پایان جنگ در افغانستان خوانده و میگوید که مذاکرات میان هردو طرف "ممکن آسانترین بخش" این روند باشد.

به گفتۀ این مقام سابق امریکایی، مرحلۀ بعدی این روند که شامل مذاکرات میان حکومت افغانستان-طالبان و افغانستان - کشورهای دیگر منطقه میشود، دشوارتر خواهد بود.

آقای بلنک امروز چهارشنبه ١٢ فبروری(۲۴دلو) در یک مصاحبه با تلویزیون آشنا، صدای امریکا گفت که "نه کاهش خشونت و نه هم آتش بس میتواند که به تنهایی جنگ را پایان بخشد".

ولی افزود "چیزیکه میتواند جنگ را پایان دهد، توافق سیاسی میان طالبان و جناح های سیاسی در افغانستان است".

جررد بلنک این اظهارات را در حالی ابراز داشت که روز گذشته روزنامۀ نیویارک تایمز به قول از مقام های امریکایی گزارش داد که رییس جمهور دونالد ترمپ توافقنامۀ صلح با طالبان را مشروط تایید کرده است.

براساس این گزارش، رییس جمهور ایالات متحده گفته است که اگر طالبان به وعده‌های شان مبنی بر کاهش خشونت عمل کنند، واشنگتن توافق صلح را با آن گروه امضا خواهد کرد.

آقای بلنک، آتش بس در جریان مذاکرات را با اهمیت خوانده، ولی به گفتۀ او "در گذشته ها، بسیاری از مذاکرات صلح در جریان جنگ صورت گرفته، نه در جریان آتش بس. بناً نبود آتش بس به معنی ناکام شدن روند صلح نیست".

مایک پمپیو، وزیرخارجۀ ایالات متحده به روز سه شنبه ١١ فبروری (۲۲دلو) طی مکالمه های جداگانۀ تلیفونی با رهبران حکومت وحدت ملی در مورد پیشرفت های مذاکرات میان ایالات متحده و طالبان صحبت کرد.

در عین حال، ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو گفته است هر اقدام که منجر به کاهش خشونت در افغانستان شود، ناتو از آن استقبال میکند.

XS
SM
MD
LG