لینک های دسترسی

Breaking News

اسپر: پیشنهاد طالبان برای کاهش خشونت‌ها روی میز است


وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا گفته است که در مورد پیشنهاد طالبان مبنی بر "کاهش خشونت‌ها برای هفت روز"، واشگتن با متحدان خود در ناتو مشورت می‌کند.

مارک اسپر روز چهارشنبه ۱۲ فبروری (۲۳ دلو) در بروکسل به خبرنگاران گفت: "پیشنهاد کاهش خشونت‌ها روی میز گذاشته اند. من اینجایم و با متحدین خود در این رابطه مشوره می‌کنم. بیشتر از این چیزی برای اعلام ندارم...من در این رابطه قبل از مشوره‌ها و تلاش‌های دپلومات‌ها چیزی گفته نمی‌توانم".

وزیر دفاع امریکا برای اشتراک در کنفرانس دو روزۀ وزیران کشورهای عضو ناتو به بروکسل رفته است. در این کنفرانس برعلاوۀ سایر موضوعات، اشتراک‌کنندگان روی صلح و امنیت افغانستان نیز صحبت خواهند کرد.

کنفرانس وزیران دفاع کشورهای ناتو روز چهارشنبه آغاز شد و قرار است که تا پایان امروز پنجشنبه ۱۳ فبروری (۲۴ دلو) ادامه یابد.

همچنان آقای اسپر از طرح کاهش نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان به مرز ۸۵۰۰ نفر دفاع کرد و گفت که بر اساس ارزیابی قوای امریکا، ایالات متحده با این رقم در انجام ماموریتش با مشکلی برنخواهد خورد.

او گفت: "ما همواره گفته ایم که بر اساس سفارش‌های فرماندهان خود در ساحه، با کاهش رقم سربازان به ۸۵۰۰ نفر مشکلی نداریم؛ چون ما مطمینیم که با این رقم ماموریت خود را تکمیل کرده می‌توانیم".

هم اکنون کم و بیش ۱۲۰۰۰ نظامی امریکایی در افغانستان مستقر اند. اما دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده چندی پیش اعلام کرد که نظامیان آن کشور در افغانستان کاهش می‌یابد.

مقام‌های امریکایی گفته اند که طرح کنونی کاهش حضور نظامی امریکا در افغانستان با مذاکرات امریکا با طالبان ربطی ندارد. هرچند خروج کامل قوای امریکایی از افغانستان یکی از نکات اساسی بحث میان نمایندگان امریکا و طالبان است.

بر اساس گزارش‌ها، امریکا قبل از امضای توافقنامه صلح با طالبان، پیشنهاد این گروه مبنی بر کاهش خشونت‌ها برای یک هفته را دریافته است؛ اما طالبان تا اکنون در این مورد موضع شان را روشن نکرده اند.

XS
SM
MD
LG