لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد نتایج سفرش به کشورهای منطقه را با رهبران افغان شریک ساخت


صبح روز شنبه (۲۱) میزان، آقای خلیلزاد با رهبران حکومت افغانستان در ارگ دیدار کرد.
صبح روز شنبه (۲۱) میزان، آقای خلیلزاد با رهبران حکومت افغانستان در ارگ دیدار کرد.

پس از نشر خبرها در مورد دیدار زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای روند صلح افغانستان با نمایندگان طالبان در قطر، وی دوباره به کابل سفر کرده و با مقام‌های افغان دیدار کرده است.

ریاست جمهوری افغانستان گفته است که رئیس جمهور با زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای روند صلح افغانستان صبح امروز شنبه (۲۱ میزان) در ارگ با حضور رئیس اجرائیه و شماری دیگر از مقام‌های افغان دیدار کرد.

در خبرنامه‌ای ارگ، آمده است که در این دیدار، آقای خلیلزاد در مورد سفرهای اخیرش به کشورهای منطقه، به رهبران افغان، جزئیات داد و گفت که ایالات متحده به هرگونه همکاری در زمینه پروسه صلح به رهبری افغان‌‎ها، آماده است.

در این دیدار، رئیس جمهور غنی گفته است که از هراقدام و تلاشی که منجر به تامین صلح شود، استقبال می‌کند.

پیش از این، روزنامه وال ستریت ژورنال به نقل از یک منبع گزارش داده بود که روز جمعه، آقای خلیلزاد با نمایندگان طالبان در دوحه، پایتخت قطر، دیدار کرده است.

وزارت خارجه ایالات متحده تا اکنون به گونۀ رسمی این دیدار را تائید نکرده است، اما عبدالخبیر اچقون، معاون شورای عالی صلح افغانستان، به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که امیدوار است که دیدار آقای خلیلزاد با نمایندگان طالبان در قطر، زمینه مذاکرات بین الافغانی را مساعد سازد.

آقای اچقون افزود "امیدواریم که این دید و بازدیدهای آقای خلیلزاد زمینه دیالوگ بین الافغانی را به احتمال قوی فراهم سازد."

به گفته این مقام شورای عالی صلح، مقام‌های پاکستان و کشورهای حوزه خلیج "تاثیر اساسی" روی سیاست‎‌های طالبان دارند و دیدار آقای خلیلزاد با مقام‌های این کشورها و پس از آن با نمایندگان طالبان در دوحه، پایتخت قطر، می‌تواند "نتایج مثبت" را در پی داشته باشد.

سید احسان طاهری، سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان نیز گفت که دیدار نماینده ویژه ایالات متحده برای روند صلح افغانستان با مقام‌های کشورهای منطقه، نتایج مثبت خواهد داشت.

تائید طالبان

گروه طالبان با نشر اعلامیه ای ملاقات میان آقای خلیلزاد و نمایندگان آن گروه را در دوحۀ، پایتخت قطر، تائید کرده است. در اعلامیۀ این گروه آمده است که شیر محمد عباس ستانکزی، مسوول دفتر سیاسی طالبان در قطر، و پنج تن دیگر از مقامات ارشد آن گروه در این دیدار حضور داشتند.

گروه طالبان در این اعلامیه بار دیگر تاکید کرده است که حضور نیرو های خارجی در افغانستان مشکل عمدۀ آن کشور است، اما تائید کرده که دو طرف توافق کردند تا در آینده نیز با هم گفتگو کنند.

اجماع منطقوی:

در همین حال، آقای اچقون گفت که اجماع منطقوی نیز در مورد پروسه صلح افغانستان در حال شکل‌گیری است و به این دلیل، شورای عالی صلح بیشتر از گذشته برای آغاز مذاکرات مستقیم، امیدوار است.

معاون شورای عالی صلح افغانستان با اشاره به نشست مسکو در مورد مذاکرات صلح افغانستان گفت که این نشست در آینده نزدیک برگزار خواهد شد و افغانستان "با قوت" در این نشست اشتراک خواهد کرد.

به گفته این مقام شورای عالی صلح، اخیراً ایالات متحده، فشارهای بیشتر را بر کشورهای دخیل در قضیه افغانستان وارد کرده و همچنان تلاش‌هایش را در زمینه شکل گیری مذاکرات بین الافغانی و مستقیم، بیشتر ساخته است.

XS
SM
MD
LG