لینک های دسترسی

Breaking News

اعلام تقویم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تعویق افتاد


قرار بود که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، در هفتۀ روان تقویم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند؛ اما به گفتۀ مقام‌های این نهاد، برای نهایی‌سازی یک تقویم جامع، هم‌اکنون با جوانب مختلف مصروف رایزنی اند.

ذبیح‌الله سادات، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که روی چگونگی تأمین امنیت انتخابات آینده، بودجه و آماده‌سازی ظرفیت‌ها برای برگزاری آن، با حکومت، احزاب سیاسی، نهادهای ناظر انتخابات و جامعۀ مدنی، بحث‌ها جریان دارد.

به گفتۀ وی، کمیسیون برگزاری چند انتخابات را در پیشرو دارد و به همین دلیل، اعلام تقویم آنها به دقت بیشتر نیاز دارد.

او افزود: "آنها پیش‌نویس چند طرح را آماده کرده اند، روی آنها بحث‌ها جریان دارد که آیا انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات غزنی یکجا انجام شود، انتخابات شورای ولایتی با آنها یکجا شود، همۀ شان به شکل جداگانه برگزار گردد، فواید و نواقص آن چیست و در عین حال برای پروسۀ ثبت نام چه مدتی در نظر گرفته شود؟ اینها تماماً مواردی اند که روی آن بحث می‌شود و به زودی نهایی خواهد شد".

پیش از این، عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون انتخابات به تاریخ نوزدهم عقرب گفته بود که تقویم انتخابات ریاست جمهوری در دو – سه روز آینده اعلام خواهد شد.

کمیسیون انتخابات، تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی را سی‌ویکم ماه حمل ۱۳۹۸ تعیین کرده است؛ اما برعلاوۀ آن، این کمیسیون باید انتخابات پارلمانی را در غزنی و انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها را در سراسر افغانستان نیز برگزار کند.

قرار بود که انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها و انتخابات غزنی هم‌زمان با انتخابات ولسی جرگه برگزار شود؛ اما انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها به دلیل تکمیل‌نشدن شرایط توسط نامزدان و جنجال‌ها روی حوزوی شدن انتخابات در غزنی، برگزاری این دو انتخابات نیز به تعویق افتاد.

XS
SM
MD
LG