لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ: تصمیم ترمپ احساسات مسلمانان را جریحه‌دار کرده است


حکومت افغانستان گفته است که تصمیم دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسراییل، احساسات مسلمانان جهان را جریحه‌دار ساخته و در این خصوص قبلاً از مجراهای دیپلماتیک "نگرانی عمیق" خود را با رهبری امریکا در میان گذاشته است.

در یک اعلامیۀ ارگ، ابراز خرسندی شده است که در مورد انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس، یک اجماع جهانی وجود دارد و در این خصوص "تصمیم یک جانبه گرفته شده نمی‌شود".

حکومت افغانستان تأکید کرده است که باید برای این مسأله در چوکات عمومی صلح، راه حل جستجو گردد.

در یک اعلامیۀ ارگ آمده است "تصمیم اتخاذ شده باعث جریحه‌دار شدن احساسات تمام مسلمانان جهان گردیده و پروسۀ صلح در خاورمیانه را به مخاطره می‌اندازد، از این جهت هر اقدام یک جانبه در این خصوص بدون اشتراک فلسطین و راه حل دولت مستقل، به نتیجۀ مثبت و راه حل دایمی منتج نمی‌گردد".

افغانستان گفته است که خواهان تأمین حقوق مردم فلسطین برای داشتن دولت مستقل است و موقعیت بیت‌المقدس باید بر اساس قوانین بین‌المللی و مصوبات سازمان ملل متحد تثبیت شود.

به باور ریاست جمهوری افغانستان، در برابر تصمیم ایالات متحده امریکا، اجماع جهانی وجود دارد و در این خصوص "تصمیم یک جانبه گرفته شده نمی‌شود".

افغانستان تأکید کرده است که برای تأمین صلح دایمی و عادلانه در فلسطین، در همکاری با جهان اسلام، سازمان همکاری کشورهای اسلامی و ملل متحد، به صورت دوامدار حمایت می‌کند.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان نیز در نشستی با خبرنگاران گفت "زمانی که از این تصمیم آگاه شدیم، رئیس صاحب جمهور و من از طریق مجراهای دیپلوماتیک، نظر خود را شریک ساختیم، تشویش‌های خود را شریک ساختیم و موقف خود را واضح ساختیم که افغانستان با همچو یک تصمیم موافق بوده نمی‌تواند".

مسأله بیت‌المقدس مانند سایر کشورهای اسلامی برای افغانستان نیز یکی از مسایل مهم است.

برعلاوۀ حکومت افغانستان، رهبران پیشین جهادی و طالبان نیز در برابر این تصمیم رئیس جمهور ترمپ، واکنش نشان داده اند.

عبدالرب رسول سیاف، رهبر پیشین جهادی و رئیس شورای حراست و ثبات افغانستان، امروز در مراسمی در کابل، این تصمیم رئیس جمهور ایالات متحده امریکا را یک "اشتباه بزرگ" خواند.

او گفت "با این اقدامش تمام جهان اسلام و تمام جهان بیشریت خفه است، ناراض است، حتی در داخل امریکا، خود ملت امریکا هم به این تصمیم ناراض است. خدا کند که در مورد فکر مجدد بکنند...از عواقب ناگوار این خود شان توسط مواقف جدید خود جلوگیری بکنند".

گروه طالبان نیز گفته است که این اقدام امریکا، سبب دامن‌زدن آتش جنگ در تمام جهان خصوصاً خاور میانه خواهد شد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در اعلامیه‌ای که به رسانه‌ها فرستاده گفته است "امارت اسلامی از همه کشورها و ملت‌های مسلمان می‌خواهد که حمایت خود را از بیت المقدس اعلام نمایند و با مبارزه ملت مظلوم فلسطین عملا کمک کنند".

این واکنش‌ها در حالی نشان داده شده است که دونالد ترمپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز چهار شنبه اعلام کرد که ادارۀ تحت رهبری وی بیت المقدس را به حیث پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد و به وزارت خارجۀ کشورش هدایت داده است که سفارت آن کشور را از تل ابیب به بیت‌المقدس انتقال دهد.

XS
SM
MD
LG