لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ بیت المقدس را به حیث پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت


دونالد ترمپ حین سخنرانی در مورد به رسمیت شناختن بیت المقدس به حیث پایتخت اسرائیل
دونالد ترمپ حین سخنرانی در مورد به رسمیت شناختن بیت المقدس به حیث پایتخت اسرائیل

دونالد ترمپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز چهار شنبه اعلام کرد که ادارۀ تحت رهبری وی بیت المقدس را به حیث پایتخت اسرائیل به رسمیت می شناسد.

آقای ترمپ که در قصر سفید سخنرانی می کرد همچنین گفت که او به وزارت خارجۀ ایالات متحده هدایت می دهد تا سفارت امریکا را از تل ابیب به بیت المقدس انتقال بدهد.

رئیس جمهور ایالات متحده همچنین گفت که "اگر حکومت های اسرائیل و فلسطین توافق کنند" ادارۀ تحت رهبری وی از تشکیل دو دولت اسرائیل و فلسطین حمایت خواهد کرد.

تاریخچۀ مختصر بیت المقدس

بنیاد تاریخی شهر بیت المقدس به سال ۱۰۱۰ پیش از میلاد بر می‌گردد. یهودیان این شهر را اورشیلیم می‌نامند.

در طول تاریخ برای تصرف بیت المقدس بیش از ۱۰۰ بار جنگ شده و این شهر بیش از ۴۰ بار از سوی امپراتوری‌های فارس، روم، ترک‌های عثمانی و بریتانیا تصرف شده است.

بیت المقدس مکان مقدس همه ادیان ابراهیمی – اسلام، مسیحیت و یهودیت- بوده و مسجد، کلیسا و کنیسه در آن موجود است

مسیحیان بیت المقدس را محل به صلیب کشیده شدن و رستاخیر عیسی مسیح خوانده و یهودیان آن را مقدس ترین شهر جهان می‌پندارند.

بیت المقدس نخستین قبلۀ مسلمانان بود و مسلمانان پس از مکه و مدینه، این شهر را مکان مقدس شمرده و باور دارند که پیامبر اسلام در شب معراج نخست از مکه به بیت المقدس و سپس به عرش رفت.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۱۹۴۷ به تشکیل دو دولت یهودی و مسلمان و ایجاد بیت المقدس خود مختار زیر نظارت بین المللی رای داد.

بخش شرقی و غربی بیت المقدس با دیواری به طول ۲.۵ کیلومتر و بلندی ۱۳ متر از هم جدا شده است.

نظامیان اسراییلی در جنگ سال ۱۹۶۷ بخش شرقی بیت المقدس را تصرف کردند و پارلمان اسراییل در سال ۱۹۸۰ این شهر را به صفت پایتخت اسراییل معرفی کرد.

بیت المقدس حدود ۸۶۰ هزار نفوس دارد. مسلمانان حدود ۳۵ درصد، یهودیان ۶۲ درصد و مسیحیان ۲ درصد جمعیت آن را تشکیل می‌دهند.

یهودیان بیت المقدس، شهروندی اسرائیل را داشته و عرب‌های مسلمان فلسطینی ساکن این شهر تنها سند اقامت دایمی با کارت هویت مخصوص دارند.

آقای ترمپ گفت " گذارید روشن بگویم، انتقال سفارت امریکا به اورشلیم در مخالفت با مذاکرات نیست و من همچنان تمام تلاشهایم را می کنم که مذاکرات از سر گرفته شود."

آقای ترمپ گفت که در سال ۱۹۹۵ میلادی، کانگرس ایالات متحده مسودۀ بیت المقدس را تصویب کرد و طی آن از حکومت فدرال امریکا خواست تا بیت المقدس را به حیث پایتخت اسرائیل به رسمیت بشاسد و سفارت ایالات متحده را از تل ابیب به آنجا انتقال بدهد.

اما به گفتۀ آقای ترمپ روسای جمهور ایالات متحده در بیش از دو دهۀ گذشته نه تنها از به رسمیت شناختن بیت المقدس به حیث پایتخت اسرائیل دوری جستند، بلکه سفارت امریکا را به بیت المقدس انتقال ندادند.

رئیس جمهور ایالات متحده گفت که روسای جمهور پیشین امریکا به دلیلی شناخت بیت المقدس را به حیث پایتخت اسرائیل به تعویق انداختند که موجب پیشرفت گفتگو های صلح میان اسرائیل و فلسطینی ها خواهد شد، گفتگو های که به گفتۀ آقای ترمپ موجب صلح پایدار میان اسرائیلی ها و فلسطینی نشد.

آقای ترمپ گفت " احمقانه خواهد بود که تکرار عین روش نتایج متفاوت و بهتر به وجود بیاورد. بنا بر این، تصمیم گرفتم که حال زمان آن فرا رسیده تا بیت المقدس را به حیث پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسم".

فقط چند دقیقه پس از پایان سخنرانی آقای ترمپ، بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل در یک پیام ویدیویی از آقای ترمپ سپاسگذاری کرد.

آقای نتانیاهو با نشر این پیام ویدیویی در تویتر خود نوشت "ترمپ، تشکر از تصمیم تاریخی ات برای به رسمیت شناختن بیت المقدس به حیث پایتخت اسرائیل. مردم و دولت یهود برای همیش ممنون تا خواهند بود.​

چند دقیقه پس سخنرانی آقای ترمپ، انتونیو گوتیرش، سرمنشی ملل متحد، به طور ضمنی از تصمیم رئیس جمهور ایالات متحده مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به حیث پایتخت اسرائیل، انتقاد کرد. او تاکید کرد که منازعه میان اسرائیل و فلسلطین باید از طریق مذاکره حل گردد.

آقای گوتیرش گفت "از روز اول به حیث سرمنشی ملل متحد همواره بر ضد تصمیم یکجانبه سخن گفته ام" تصمیمی که به گفتۀ او روند صلح میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها را به مخاطره می اندازد.

ظاهراً تصمیم آقای ترمپ در مورد بیت المقدس با واکنش‌های جدی به ویژه از سوی کشورهای اسلامی روبرو خواهد شد.

رجب طیب اردغان صدر اعظم ترکیه روز گذشته هشدار داده بود که که به رسمیت شناختن ممکن بیت المقدس به حیث پایتخت اسراییل از سوی ایالات متحدۀ امریکا، به مثابۀ عبور از خط سرخ برای مسلمانان است.

همچنان، عربستان سعودی گفته بود که رئیس جمهور ترمپ باید پیامدهای ناگوار این اقدام را درک کند. خبرگزاری دولتی سعودی با نشر بیانیه‌ای گفت "به رسمیت شناخته شدن بیت المقدس به صفت پایتخت اسرائیل پیامدهای بسیار جدی دارد و احساسات تمام مسلمانان را خدشه دار خواهد کرد".

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG