لینک های دسترسی

Breaking News

ایران گلوله‌باری بر موتر شهروندان افغان را پذیرفت


حکومت افغانستان می‌گوید که ایران گلوله‌باری بر موتر حامل شهروندان افغان در آن کشور را پذیرفته و تعهد کرده است که عاملان این واقعه از سوی نهادهای عدلی و قضایی ایران مورد پیگرد قرار می‌گیرند.

وزارت خارجه افغانستان امروز هفتم جون (۱۸ جوزا) گفت که مقام‌های ولایت یزد ایران در دیدار با عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در آن کشور از پی‌گیری این قضیه اطمینان داده اند.

موتر حامل مهاجران افغان هفته گذشته در شهر یزد ایران هدف گلوله‌باری نظامیان ایرانی قرار گرفت و حریق شد. در آن رویداد سه افغان جان باخت و چهار تن دیگر مجروح شدند.

حکومت ایران ادعا می‌کند که سالانه ۵۰۰ هزار نفر به گونه غیرقانونی از افغانستان وارد آن کشور می‌شوند.

غرق شدن افغان‌ها

به تاریخ ۱۳ ثور سال روان، شماری از شهروندان افغان مدعی شدند که مرزبانان ایرانی پس از شکنجه ده‌ها افغان را به دریای هریرود افگنده اند.

تحقیقات جانب افغانستان نشان داده است که شمار مجموعی شهروندان افغان که در سرحد ولایت هرات با ایران غرق شده بودند ۴۶ نفر بوده که ۱۲ نفرشان جان باخته ،‌۱۷ تن ناپدید و ۱۷ نفر دیگر نجات یافته اند.

ایران به تاریخ ششم جوزا برای بررسی این قضیه هیاتی را به رهبری محسن بهاروند، به کابل فرستاد و جانب افغانستان اسناد و مدارک این قضیه را به این هیات سپرد.

کنترول مرز

محسن بهاروند، معاون وزارت خارجۀ ایران در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است که اتفاق هریرود حاصل ترددهای غیرقانونی در مرزهای مشترک دو کشور است.

او گفته است که افغانستان پوسته‌های مرزی خود را به دلیل مبارزه با تروریزم از مرز با ایران برچیده و به همین دلیل کنترولی از جانب افغانستان بر مرزها وجود ندارد.

اما فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، امروز یکشنبه هفتم جون (۱۸ جوزا) به صدای امریکا گفت که نیروهای مرزی افغان در سرحد میان دو کشور حضور دارند و به شکل فعال و دوامدار گزمه‌ها را انجام می‌دهند.

او افزود: "نیروهای سرحدی در مرز میان افغانستان و ایران پایگاه‌های کلان ساخته اند و در این پایگاه‌ها نیروهای مرزی مستقر استند و این نیروها به گونۀ متواتر از سرحدات افغانستان و ایران به شکل خیلی درست محافظت می‌کنند."

برخورد نیروهای مرزی ایران با مهاجرین افغان همواره انتقاد برانگیز بوده است.

XS
SM
MD
LG