لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید پارلمان اروپا بر آتش‌بس فوری در افغانستان؛ کابل استقبال کرد


حکومت افغانستان از درخواست پارلمان اروپا برای آتش‌بس فوری و پایدار در افغانستان استقبال کرده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان روز پنجشنبه اول اکتوبر (۱۰ میزان) در تویترش نوشته است که حکومت این کشور شدیداً از خواست پارلمان اروپا برای آتش‌بس فوری و دایمی و محکوم کردن خشونت استقبال می‌کند.

رونالد کوبیا، نماینده ویژۀ اتحادیه اروپا برای افغانستان نیز در تویترش نوشته است که پارلمان اروپا به عنوان دموکراتیک‌ترین پارلمان انتخاب‌شدۀ جهان است که برعلاوۀ درخواست گفتگوهای جامع صلح و آتش‌بس فوری،خشونت‌های جاری در افغانستان را محکوم کرده است.

پارلمان اروپا روز چهارشنبه در اعلامیه‌ای مشترک از گفتگوهای مستقیم هیات‌های مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در دوحه استقبال کرده است.

این پارلمان گفته است که روند صلح جامع، پیش شرط پایان‌دادن به چهار دهه کشتار و ویرانی و ایجاد ثبات، امنیت و صلح در افغانستان است. پارلمان اروپا گفتگوهای بین‌الافغانی را در این بخش بسیار با اهمیت خوانده است.

در اعلامیه گفته شده است: "پارلمان اروپا بر ضرورت مشارکت در این مذاکرات با مالکیت و رهبری افغان‌ها اصرار می‌ورزد. تمام جناح‌های سیاسی و جامعه مدنی، به شمول نمایندگان زنان، جوانان و اقلیت‌های افغانستان، باید در گفتگوها و تمام مراحل شرکت داشته باشند. برای حفظ احترام به حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و کودکان، لازمی است که همه در افغانستان در طول مذاکرات و در حکومت بعدی احساس نمایندگی کنند".

در این اعلامیه، ثبات داخلی افغانستان در شرایط حساسی کنونی مهم خوانده شده و خشونت‌های هفته‌های اخیر تقبیح شده است.

پارلمان اروپا گفته است: "از تمام جناح‌ها می‌خواهیم که آتش‌بس فوری و دایمی برقرار کنند. نیاز است که عاملان حملات تروریستی اخیر و خشونت مداوم باید پاسخگو باشند".

اعضای پارلمان اروپا از حمایت مداوم کشورهای شان از مردم، حکومت و نیروهای امنیتی افغانستان اطمینان داده اند. همچنان آنان در راستای تسهیل و حمایت از روند صلح به هدف حفظ ارزش‌های دموکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون، با استفاده از دستاوردهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مردم افغانستان اعلام آمادگی کرده اند.

تاکید پارلمان اروپا بر تامین آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها در حالی است که حدود سه هفته از آغاز گفتگوها میان هیات‌های مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان سپری می‌شود و هنوز دوطرف به تهیه و ترتیب آجندای مذاکرات صلح موفق نشده اند.

با طولانی‌شدن این موضوع، زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان وارد دوحه شده است.

ملا عبدالغنی برادر، رییس دفتر سیاسی طالبان در دوحه و معاون سیاسی آن گروه، مسوولیت طولانی‌شدن گفتگوها را بر دوش اعضای مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان انداخته است.

او در تویترش گفته است که طالبان می‌خواهند به یک توافق برسند؛ اما جانب مقابل موانع ایجاد می‌کند. هیات مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان هنوز در مورد این اظهارات ملا برادر واکنش نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG