لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان: طالبان باید پیشرفت‌ها در افغانستان را بپذیرند


عمران خان، صدر اعظم پاکستان ابراز خوشبینی کرده است که مذاکرات میان هیات جمهوری اسلامی افغانستان و نمایندگان طالبان سبب پایان جنگ در افغانستان خواهد شد.

ابراز نظر صدر اعظم پاکستان در مورد مذاکرات صلح افغانستان، روز شنبه ۲۶ سپتمبر (پنجم میزان) در روزنامۀ واشنگتن پست نشر شد. به باور عمران خان مذاکرات دشوار خواهد بود و گاهی هم شاید با بن‌بست مواجه شود، اما وی به طرف‌های مذاکره کننده توصیه کرده است که از حوصله مندی و شکیبایی کار گیرند.

مذاکرات صلح میان هیات جمهوری اسلامی افغانستان و نمایندگان گروه طالبان به تاریخ ۱۲ سپتمبر (۲۲ سنبله) در دوحه آغاز شد و در بیش از دو هفتۀ گذشته گروه‌های تماس دو طرف سرگرم چانه‌زنی روی طرزالعمل مذاکرات اند که تا کنون به نتایج ملموسی دست نیافته اند.

عمران خان همچنین گفته است که به زور کشورهای خارجی صلح و ثبات سیاسی در افغانستان تامین شده نمی‌تواند، مگر اینکه به گفتۀ وی در یک روند به رهبری و ملکیت‌ افغان‌ها که همه طرف‌های سیاسی افغان آن را بپذیرند، راه حل از طریق مفاهمه پیدا شود.

صدر اعظم پاکستان همچنین تاکید کرده است که در جریان مذاکرات صلح، دو طرف مذاکره کننده، سطح خشونت‌ها را کاهش دهند. او همچنین ابراز امیدواری کرده است که آنگونه که حکومت افغانستان، طالبان را به عنوان یک واقعیت سیاسی پذیرفته است، طالبان نیز پیشرفت‌ها در افغانستان را خواهند پذیرفت.

همزمان با این، عمران خان در تماس تلیفونی با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در مورد روابط دوجانبه، روند صلح و برقراری آتش‌بس در افغانستان صحبت تلیفونی کرده است.

ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه‌ای گفته است که رییس جمهور غنی از عمران خان دعوت کرده است که به افغانستان سفر کند و صدر اعظم پاکستان نیز وعده سپرده است که در آیندۀ نزدیک به کابل سفر خواهد کرد.

صدر اعظم پاکستان همچنین با اشارۀ غیر مستقیم به خروج قوای خارجی از افغانستان گفته است که همه کسانیکه در روند صلح افغانستان تلاش کرده و مایه گذاشته اند، باید از "وسوسۀ تعیین جدول‌های زمانی غیرواقع‌بینانه" پرهیز کنند.

آقای خان نگاشته است: "خروج شتابزدۀ بین‌المللی از افغانستان نابخردانه خواهد بود. ما باید همچنین در مقابل مداخله‌گران منطقه‌ای بایستیم که در روند صلح سرمایه‌گذاری نکرده و بی ثباتی در افغانستان را به سود جغرافیای خود می‌بینند".

بر اساس توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان باید تمام قوای خارجی تا ماه می سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کنند، با اینحال مقام‌های امریکایی گفته اند که تطبیق این توافقنامه وابسته به شرایط و منوط به پابندی طالبان به تعهدات شان است.

عمران خان همچنین نوشته است که پاکستان خود یکی از قربانیان بزرگ جنگ افغانستان و تروریزم بین‌المللی است. او گفته است که از حملات ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ به اینسو بیش از ۸۰ هزار نفر در پاکستان، اعم از نظامیان و غیرنظامیان، در جنگ بر ضد دهشت افگنی کشته شده اند.

با آنکه مقام‌های افغان و امریکایی همواره پاکستان را به پرورش و پناه دادن به گروه‌های دهشت افگنی متهم می‌کنند که بر ضد افغانستان و هند حملات را انجام می‌دهند، عمران خان ادعا کرده است که پاکستان همواره هدف حملات دهشت افگنانی قرار گرفته است که در ساحات خارج از کنترول دولت در افغانستان مستقر اند.

این در حالی است که وزارت خارجۀ ایالات متحده حدود دو ماه پیش با نشر گزارشی در مورد مبارزه با دهشت افگنی در جهان در سال ۲۰۱۹، پاکستان را به حمایت از گروه های دهشت افگن متهم کرد.

در این گزارش آمده است که پاکستان هنوز هم لانۀ امن گروه‌های دهشت افگنی است که حملات را بر افغانستان و هند انجام می‌دهند و بر اساس این گزارش اسلام آباد در برابر این گروه‌ها اقدام بسنده انجام نداده است.

در این گزارش به گونۀ خاص از حمایت پاکستان از طالبان افغان و لشکر طیبه که بر ضد افغانستان فعالیت دارند، یاد آوری شده است. گزارش همچنان حاکی است که پاکستان اجازه داده است تا گروه های دهشت افگن چون لشکر طیبه و جیش محمد از قلمرو آن کشور بر هند حمله کنند.

در گزارش آمده است: "پاکستان تعهدات خود را برای محو بی درنگ همه سازمان های دهشت افگن عملی نکرده است. اسلام آباد بر ضد مسعود اظهر، رهبر گروه جیش محمد و ساجد میر، مغز متفکر حملۀ دهشت اگنی ۲۰۰۸ ممبای هیچ اقدام نکرده است و گزارش‌هایی وجود دارد که این دو تروریست زیر حمایت دولت، در پاکستان به سر می‌برند."

XS
SM
MD
LG