لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله در پاکستان: زمان تیوری‌های توطیه گذشته است


عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان در دومین روز سفرش به اسلام‌آباد می‌گوید که زمان شعارهای کهنه و تیورهای‌ توطیه گذشته و این کار به نفع وضعیت موجود نیست.

آقای عبدالله که روز سه شنبه ۲۹ سپتمبر (هشتم میزان) در مرکز مطالعات استراتیژیک پاکستان سخنرانی می‌کرد گفت: "به این باورم که اکنون فرصت آن رسیده است تا از شعارها و بیانه‌های کهنه و تکراری و تیوری‌های توطیه‌ که ما را عقب نگه‌داشته‌اند، عبور نماییم و فصل تازه‌ای را رقم بزنیم، به نفع نیست تا وضعیت موجود را ادامه بدهیم."

آقای عبدالله افزود که شهروندان دو کشور نسبت هر زمان دیگر می‌خواهند تا به "منطقه به عنوان یک منطقۀ واحد دیده شود که برای این کار نیاز به رویکرد‌های جدید است.

او با تاکید بر این که از واقعیت‌های ۳۰ سال گذشته باید درس‌های گرفته شود گفت: "اگر ما راه‌های‌ حل‌ استوار برد-برد، تنش‌زدایی، میانه‌روی، اتصال منطقه‌ای بیش‌تر، تجارت‌، ترانزیت، همگرایی اقتصادی و تعامل موثر و بیش‌تر میان تاجران و مردم را دنبال می‌کردیم امروز در کجا قرار می‌داشتیم؟... می‌خواهم شما در بارۀ بهای سیاست عدم همکاری و فرصت‌هایی‌ را که به دلیل این نوع روی‌کرد از دست داده‌ایم برای ما بگویید."

نقش پاکستان در روند صلح

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی نقش پاکستان را در زمنیه‌سازی آغاز مذاکرات بین‌الافغانی مهم عنوان کرد و گفت که این کشور اکنون نیز نقش مهم‌تری نه تنها در کمک به پایان رسانیدن موفقانۀ این گفتگوها، بلکه در ایستادن در کنار مردم و حکومت افغانستان دارد.

آقای عبدالله از مقام‌های پاکستانی در این راستا قدردانی کرد و از آنان خواست که گام‌های مشترک را برای تامین صلح با آنان بردارند.

او با اشاره به مذاکرات بین‌الافغانی در قطر گفت که این تلاش‌ها "زمینۀ مناسب و امیدواری‌ها" را برای پایان جنگ فراهم کرده و آنان نمی‌خواهند در افغانستان هیچ دهشت‌افگنی در آینده وجود داشته باشد.

به باور آقای عبدالله پاکستان و افغانستان بهای سنگینی در مقابله و رویارویی با گروه‌های تروریستی پرداخته اند و در حال حاضر نیاز است تا این دو کشور به صلح و آیندۀ بهتر دست یابند.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان که از سخنرانان دیگر این نشست بود گفت که برقراری صلح در افغانستان برای اسلام‌آباد مهم است و از رهبران حکومت این کشور خواست که از این فرصت پیش‌آمده استفاده درست کنند.

آقای قریشی افزود که تمامی طرف‌ها ‌باید برای یک افغانستان مسالمت‌آمیز، موفق و باثبات که خواست پاکستان نیز است تلاش کنند.

او تاکید کرد که آنان به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام دارند و پاکستان نمی‌خواهد در امور داخلی این کشور مداخله کند.

XS
SM
MD
LG