لینک های دسترسی

Breaking News

ویلز: کمک‌ جهانی به افغانستان منوط به ایجاد حکومت همه‌شمول است


وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا باردیگر هشدار داده است که ادامه کمک‌های بین‌المللی به افغانستان مستلزم همکاری با یک حکومت فراگیر و همه‌شمول در آن کشور است.

الیس ویلز، دستیار معاون وزارت خارجه ایالات متحده در امور آسیایی جنوبی و مرکزی روز یکشنبه پنجم اپریل (۱۷ حمل) در صفحۀ تویترش نگاشته است که وضعیت موجود در افغانستان قابل قبول نیست و در صورت روی کار نیامدن یک حکومت فراگیر در آن کشور، کمک‌های بین‌المللی به گونۀ عادی ادامه نخواهد یافت.

معاون وزارت خارجه امریکا افزوده است که باید همه، رهبران افغانستان را به یک چارچوب حکومت داری و حساب ده در آن کشور قرار دهند.

پیش از این وزیر خارجۀ امریکا با اشاره به ناسازگاری سیاسی میان رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله از بازنگری کمک‌ها به افغانستان خبر داده و گفته بود که در سال روان مساعدت‌های خود را به افغانستان یک میلیارد دالر کاهش می‌دهد و نیز در سال ۲۰۲۱ کمک‌های خود را به آن کشور یک میلیارد دالر دیگر کاهش خواهد داد.

تنش‌ها میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله پس از آن آغاز شد، که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان آقای غنی را برنده ریاست جمهوری آن کشور اعلام کرد و عبدالله عبدالله نتایج انتخابات را نپذیرفت و همزمان با آقای غنی، تحلیف ریاست جمهوری را بجا آورد.

از سویی هم برخی از چهره‌های مطرح سیاسی افغان به شمول حامد کرزی و عبدالرب رسول سیاف که برای حل این معضل سیاسی، دیدارهایی با دوجانب داشته اند می‌گویند که تلاش‌های آنان برای رسیدن به "تفاهم و همکاری" به خوبی جریان دارد.

در اعلامیه‌ای مشترک این سیاسیون که در صفحۀ فیسبوک حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان منتشر شده آمده است: "برای نهایی سازی این تلاش‌ها و رسیدن به نتیجۀ مطلوب، پیشنهاد می‌نماییم تا محمد اشرف غنی از تعیینات مقام‌های حکومتی برای یک زمان مقتضی صرف‌ نظر نموده و عبدالله عبدالله هم میعاد در نظر گرفته شده برای رسیدن به تفاهم را تمدید نمایند".

آقای عبدالله به تاریخ ۲۶ مارچ برای حل بحران سیاسی افغانستان مهلت ده روزه تعیین کرده بود.

XS
SM
MD
LG