لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله پیشنهاد ریاست شورای عالی صلح غنی را رد کرد


محمد اشرف غنی،‌ رییس جمهور افغانستان یک بار دیگر ریاست شورای عالی صلح افغانستان را به عبدالله عبدالله، رییس اجراییه پیشین حکومت افغانستان پیشنهاد کرد؛ پیشنهادی که از سوی دفتر آقای عبدالله رد شد.

آقای غنی ناوقت شب گذشته در جریان ملاقات با اعضای ولسی جرگه افغانستان گفت که امور کشور با حکومت "دو سره" پیش نمیرود و قشر سیاسی افغانستان با متحد شود و از همین رو به آقای عبدالله پیشنهاد ریاست شورای عالی صلح را داد.

او گفت : "یک شورای عالی صلح ایجاد شود و جناب داکتر صاحب ریاست شورای عالی صلح را به عهده بگیرد. پرتوکول شان،‌ پروتوکول یک معاون رییس جمهور... امکانات امنیت شان، بودجه شان، شیوه تصمیم گیری شان... همه قابل بحث است... انعطاف کامل دارم".

آقای غنی در اشاره به کابینه جدید گفته که از تمام ولایات با مشارکت زن و مرد افغانستان تشکیل خواهد شد.

او افزود: "افرادی با وزن سیاسی و مدیر های قابل و با کفایت،‌ کل این‌ها معیار‌های است که بر اساس آن من انتخاب می‌کنم".

رییس جمهور غنی گفت که به آقای عبدالله پیشنهاد کرده است که فهرست تمامی همکاران مطرح خویش را برای احراز سمت‌های دولتی پیشنهاد کنند.

نوررحمان اخلاقی، یک عضو ارشد تیم عبدالله عبدالله به رادیو آزادی گفت محمد اشرف غنی در موقفی نیست که چنین پیشنهادی را مطرح کند.

این در حالی است که آقای عبدالله به تاریخ ۲۶ مارچ برای حل بحران سیاسی افغانستان مهلت ده روزه تعیین کرد.

آقای عبدالله تاکید کرد: "در همین فاصله ده روز من اطمینان می‌دهم که آنچه در توان ما باشد به حیث افراد و کسانی که نمایندگی از بخشی مردم افغانستان می‌کنیم، دریغ نخواهیم کرد که به این بحران پیش‌آمده نقطه پایان گذاشته شود".

پیش از این محمد اشرف غنی گفته بود که در دیدارش با عبدالله عبدالله پیشنهاد‌هایی برای وی و اعضای تیم‌اش در کابینه حکومت افغانستان داشت، اما آقای عبدالله خواست‌های وی را نپذیرفته و خواهان تغییر قانون اساسی بر اساس یک تفاهم شده است.

آقای غنی تاکید کرده که صلاحیت تعدیل قانون اساسی را ندارد و برای هر خواست معقول که در آن قانون اساسی نقض نشود، دروازه گفتگوها باز خواهد بود.

رییس جمهور افغانستان تاکید کرده است که در تلاش ساختن یک حکومت فراگیر است؛ اما حکومت‌های "گروهی و سمتی" را در افغانستان ناکام خوانده است.

این در حالی است که وزارت خارجۀ ایالات متحده پس از سفر ۲۳ مارچ مایک پمپیو به کابل با نشر اعلامیه‌ای، ناسازگاری سیاسی آقای غنی و عبدالله عبدالله را "غیرمسوولانه" خواند و آن را تهدید مستقیم به منافع ملی امریکا عنوان کرد.

وزارت خارجۀ امریکا همچنان از بازنگری کمک‌ها به افغانستان خبر داد و گفت که در سال روان مساعدت‌های خود را به افغانستان یک میلیارد دالر کاهش می‌دهد. همچنین در این اعلامیه آمده است که امریکا در سال ۲۰۲۱ کمک‌های خود را در افغانستان یک میلیارد دالر دیگر کاهش خواهد داد.

محمد اشرف غنی و عبدلله عبدالله در (۱۹ حوت) به صورت جداگانه مراسم تحلیف ریاست جمهوری افغانستان را به جا آوردند.

در حال حاضر عبدالله عبدالله، اشرف غنی را رییس جمهور افغانستان نمی‌داند و می‌‌گوید که خودش رییس جمهور افغانستان است.

XS
SM
MD
LG