لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید امریکا و ناتو بر ایجاد حکومت همه‌شمول در افغانستان


مایک پامپیو، وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا و ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) خواستار ایجاد حکومت همه‌شمول در افغانستان شده اند.

وزارت خارجۀ امریکا روز دوشنبه ۳۰ مارچ (۱۱ حمل) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که آقای پمپیو و آقای ستولتنبرگ، در صحبت تیلفونی ایجاد حکومت همه‌شمول را در افغانستان ضروری عنوان کرده اند.

در این حال، عبدالله عبدالله، رییس اجراییه پیشین افغانستان در دیدار با هیات مجلس نمایندگان افغانستان گفته است که وی طرفدار حل بحران سیاسی از راه مذاکره است.

آقای عبدالله در صفحۀ فیسبوک‌اش نگاشته است: "چنانچه ما در گذشته هم طرفدار حل بحران سیاسی از راه مذاکره و تفاهم بودیم، در حال حاضر نیز آماده به گفتگو های سازنده و معقول برای حل بحران سیاسی جاری در کشور هستیم".

این در حالی است که محمد اشرف غنی، منحیث رییس جمهور افغانستان امور این کشور را به پیش برده و در پی تکمیل کابینه حکومت جدید، امروز عبدالهادی ارغندیوال را منحیث نامزد وزیر و سرپرست وزارت مالیه تعیین کرد.

وحید عمر، مشاور رییس جمهور غنی در یک تویت نوشته است که سلسله تعیینات کابینه ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که وزارت خارجۀ ایالات متحده پس از سفر آقای پمپیو به کابل با نشر اعلامیه‌ای ناسازگاری سیاسی آقای غنی و عبدالله عبدالله را "غیرمسوولانه" خواند و آن را تهدید مستقیم به منافع ملی امریکا عنوان کرد.

وزارت خارجۀ امریکا همچنان از بازنگری کمک‌ها به افغانستان خبر داد و گفت که در سال روان مساعدت‌های خود را به افغانستان یک میلیارد دالر کاهش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG