لینک های دسترسی

Breaking News

 ویلز: به شکایات انتخاباتی به گونه مسلکی و شفاف رسیدگی شود


ساعاتی پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات افغانستان وزارت خارجه ایالات متحدۀ امریکا گفته است که شکایت‌های انتخاباتی به گونۀ شفاف و مسلکی رسیدگی شود.

الیس ویلز، دستیار معاون وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در امور آسیایی جنوبی و مرکزی ناوقت دیروز یک شنبه ۲۲ دسمبر (اول جدی) گفته است که ایالات متحدۀ از تلاش‌های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان برای اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ۲۰۱۹ این کشور قدرانی می‌کند.

خانم ولیز در صفحه تویترش نوشته است: "ما از کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می‌خواهیم به هر شکایت به گونۀ مسلکی و شفاف رسیدگی کند."

او همچنان افزوده است بیشتر شهروندان افغانستان نتوانسته اند که در این انتخابات اشتراک کرده و رای شان را در این انتخابات استعمال کنند.

معاون دستیار وزارت خارجه امریکا در امور آسیایی جنوبی و مرکزی همچنان افزوده است: "با درنظرداشت این که بیشتر شهروندان افغانستان نتوانستند رای دهند، برنده نهایی هر کسی که باشد، باید گام‌های محکم و فوری بر دارد تا یقین حاصل شود که تنوع کشور به خوبی در سطح رهبری (دولت) و هیات گفتگوکنندۀ (صلح) بازتاب یابد".

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان دیروز (یک شنبه) نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد که بر اساس آن محمد اشرف غنی با کسب ۵۰.۶۴ در صد از سایر رقبایش پیشی گرفته است.

اعلام نتایج ابتدایی انتخابات با واکنش‌های مختلف رو به رو شد و بسیاری از نامزدان انتخابات به شمول عبدالله عبدالله گفتند که این نتایج برای آنان "قابل پذیرش" نیست.

روز گذشته زهره بیان شینواری، رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان به خبرنگاران گفت که این کمیسیون برای بررسی شکایات آمادگی‌ کامل دارد.

خانم شینواری اطمینان داد که این کمیسیون شکایات انتخاباتی را بگونۀ بی‌طرف، مستقل و مطابق قانون بررسی خواهد کرد.

این در حالی است که سفیر امریکا در کابل تاکید کرد که از کار کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان مبنی بر رسیدگی به شکایات در مورد نتایج ابتدایی، قبل از اعلام نتایج نهایی آن حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG