لینک های دسترسی

Breaking News

زهر گژدم، کشنده یا اکسیر؟


پیپی کاساناس، دهقان ۷۸ سالۀ کیوبایی، در یک دهۀ گذشته هر ماه یک گژدم را گرفتار کرده و نیش آن را به بدن خود فرو می‌برد.

آقای کاساناس می‌گوید که زهر گژدم دردهای ناشی از روماتیزم وی را مداوا می‌کند، اما درمان سنتی این پیرمرد کیوبایی دیگر غیرمعمول به نظر نمی‌رسد.

پیپی کاساناس می‌گوید که زهر گژدم درد‌هایش را تسکین می‌بخشد
پیپی کاساناس می‌گوید که زهر گژدم درد‌هایش را تسکین می‌بخشد

دانشمندان کیوبایی پی برده اند که زهر گژدم آبی یا سرخ که در آن کشور بسیار زیاد است، تاثیر ضد التهابی و تسکین دهندۀ درد داشته و حتا از رشد تومور در بدن شماری از بیماران سرطانی جلوگیری می‌کند.

با آنکه سرطان شناسان خارجی خواستار تحقیقات بیشتر در پیوند به گفته‌های دانشمندان کیوبایی اند، شرکت دواسازی لبیوفام کیوبا از سال ۲۰۱۱ به اینسو از زهر گژدم برای تولید دوای ضد سرطانی "ویداتوکس" استفاده می‌کند.

متصدیان شرکت لبیوفام ادعا دارند ویداتوکس میکانیزم های خودکار دفاعی بدن را تنیبه می‌کند. آنان همچنان گفته اند که فروشات امپول‌های زهر گژدم که اکنون در ۱۵ کشور جهان عرضه می‌شود، سالانه ۱۰ درصد رشد دارد.

هوزی مانویل الواریز اکوستا، مرد کیوبایی که در سال ۲۰۰۸ مبتلا به سرطان تشخیص شده بود، به خبرگزاری رویترز گفته است که در طول چهار یا پنج سال که ویداتوکس زرق کرده، سرطان در بدن وی پیشرفت نکرده است.

ویداتوکس اکنون در ۱۵ کشور جهان عرضه می‎شود
ویداتوکس اکنون در ۱۵ کشور جهان عرضه می‎شود

در کیوبا که ده‌ها هزار بیمار با ویداتوکس درمان شده است، قیمت هر امپول آن کمتر از یک دالر امریکایی است، اما در بازار سیاه یک امپول آن تا ۱۴۰ دالر امریکایی فروخته می‌شود.

بر اساس گزارش وبسایت بزنس انسایدر، زهر گژدم قیمتی‌ترین مایع در جهان بوده و یک لیتر آن ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دالر ارزش دارد.

نزدیک به ۶۰۰۰ گژدم در درون محفظه های پلاستیکی در لابراتوار لبیوفام نگهداری و تغذیه شده و ماه یکبار از هر کدام آن ها چند قطره زهر گرفته می‌شود. پس از دوسال زهرگیری، این گژدم ها آزاد شده و جای خود را به گژدم های جوان می‌دهند.

با آنکه ویداتوکس به عنوان دوای ضد سرطان، ضد التهاب و ضد درد شهرت روز افزون کسب می‌کند، شرکت لبیوفام سفارش کرده است که از این دوا به صفت روش درمانی متمم استفاده شده و نباید جاگزین روش‌های معمول درمانی شود.

XS
SM
MD
LG