لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد خواهان پایان تبعیض در برابر مسلمانان روهینگیایی شد


بیش از ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی به دلیل ادامۀ خشونت از سوی نظامیان میانمار به بنگله دیش سرازیر شده اند که در میان آنان صد ها هزار کودک نیز شامل است
بیش از ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی به دلیل ادامۀ خشونت از سوی نظامیان میانمار به بنگله دیش سرازیر شده اند که در میان آنان صد ها هزار کودک نیز شامل است

فرستادهء ویژه سازمان ملل متحد از حکومت میانمار (برما) خواست تا "سیستم تبعیض در برابر مسلمانان روهینگیایی" را در آن کشور متوقف کنند.

این مقام ملل متحد ینگی لی، گزارشگر ویژۀ حقوق بشر ملل متحد، از حکومت میانمار همچنین خواسته اند تا حقوق شهروندی و حق مالکیت اقلیت مسلمان روهینگیایی در آن کشور را اعاده کند.

خانم لی که در شورای حقوق بشر ملل متحد سخنرانی می کرد، همچنین تاکید کرد که در حال حاضر شرایط برگشت برای بیش از ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی که در کمپ های مهاجرین در بنگله دیش بسر می برند، مساعد نیست.

خانم لی همچنین از تفاهمنامۀ که در اوایل ماه جاری میان حکومت میانمار و ملل متحد در مورد عودت اقلیت های مسلمان روهینگیایی از بنگله دیش به میانمار امضا شد، ابراز تاسف کرد، زیرا به گفتۀ او جزئیات آن تفاهمنامه، به اقلیت های روهینگیایی اعلام نشد.

در همین حال، یو ماینت تو، دبیر کل دایمی وزارت خارجۀ میانمار، گفته است که حکومت کشورش نتوانسته است با خانم لی کار کند، زیرا به گفتۀ او، ارزیابی این مقام حقوق بشر ملل متحد مستقلانه صورت نگرفته است. این مقام میانمار خواستار برکناری خانم لی از سمت اش شد.

ملل متحد و برخی از کشور ها به شمول ایالات متحده، خشونت ها بر ضد اقلیت مسلمان در میانماررا "پاکسازی قومی" نامیده خواستار توقف فوری آن روند شده اند – مقام های میانمار اما به شدت این انتقادات را رد کرده اند.

دلیل عمدۀ خشونت ها در برابر اقلیت مسلمان روهینگیایی، امتناع حکومت اکثریت بودایی میانمار از دادن شهروندی به آنها است.

XS
SM
MD
LG